fredag 30. mai 2014

Syrin og rhododendron!

...pluss mange andre er i full blomst nå!
Jeg eeeeeelsker syrin, og synes det er den beste lukten i verden, så jeg passer på å sniffe på blomstene hver gang jeg går forbi en av buskene, og tar inn små buketter av dem til å ha på bordet =)
Rhoddisene er nesten ferdige, den ene har virkelig vært flott, en kom kun med en klase, og den siste ingenting.. Men gosh så vakre de er! Dufter herlig gjør de og =)
Den hvite heter Cunninghams White, og kom med masse blomster i år! Rett og slett nydelig! Sart rosa knopper, og kritthvite blomster med bittelitt gult innerst.
Den lyserosa heter Cheer, og selvom den ikke kom med like mye blomster, så er den også veldig vakker!
Marie Forty ville ikke i år, hun er nok en litt sartere dame enn de to andre, og har ikke likt behandlingen i år.. Får satse på at hun kommer sterkere tilbake til året =)
Lilla collage :)
Den mørke stemoren har selvsådd seg ved trappa. Skikkelig fin, den ser nesten svart ut i virkeligheten! =) Syriner, vill geranium, akeleie, allium og valurt bidrar alle i dette bildet :) Valurten sådde jeg i fjor, og jammen kommer den ikke i flere forskjellige lillanyanser!

En vakker, frøsådd akeleie, en type sildre, innkjøpt pellis i potte, frøbelger på helleborus og frynsete primula =)
Den hvite, fylte syrinen ligger litt etter den ville, men nå kommer den for fullt den og! Jeg digger bladverket på rødkattebusken, det endres hele tiden! Enkelte blomster er nesten kulere som knopp enn i full blomst ;) Husker ikke hva denne heter, men artig er den!
Som så mange andre hagegale, har jeg også oppdaget gledene ved bladplanter i hagen. De gir liv og variasjon, og er vakre i seg selv!
Var redd hostaene hadde forsvunnet i vinter, men de var bare litt tregere enn andre, tross varmen i våres =) Nå har de sprettet opp som ugress, alle sammen!
Fikk heucheraer av en felles hagegal i fjor, og de begynner å bli litt større, det kommer nok bilder av dem senere i år. Jeg må ærelig si at jeg synes de rød-lilla er aller vakrest =)
Klasen med hengene prydgress har også raskt blitt en favoritt!

Litt diverse blomstring. Blandt annet jordbærblomster i tre farger - hvit, lysrosa og rød. Kattemynten gir kattene blaffen i, men humler og somemrfugler elsker den! Og den er vakker sammen med flekktvetann! Jammen kom ikke julens hyacinter med blomster igjen, det hjalp å bli kastet ut av huset skjønner jeg =P
Urtespiralen er så frodig og fin, og syriner, vel, er høyt elsket!






















Det var det for nå, ønsker alle en flott helg med masse kos og hage =)

6 kommentarer:

Den lykkelige Hagen sa...

Du har mye fint i hagen din :) Jeg likte spesielt den lilla collagen, og hosta må man jo bare ha!

Inger Marie sa...

Masse flott du har i blomst!...og nydelige collager du har laget:)
Rødkattebusken min står også med fine blader...den er så flott..og nå er blomstene kommet ut...nydelig duft:)
Ønsker deg en fin helg:)

Et nytt landsbyliv sa...

Du verden - her var det mye lekkert :) Nyt disse sommerdagene som vi hele vinteren går og venter på. Ingen tvil om at dette er tiden for hageglede

Frk. Anemone sa...

Flotte collager du har lavet og ja, syrenerne er bare skønne og ikke til at undvære i haven. Desværre har jeg kun én enkelt, men jeg har mange rhododendron.

Tigertina sa...

Takk for koselige kommentarer =)
Ja det er helt utrolig deilig ute i hagen nå, rene drømmen! =D

Laila sa...

Takk for hyggelig hilsen hos meg.
Masse flott blomstring hos deg.
Her vokser og gror det som bare det.. men ugresset er litt raskere, så jeg driver nå å setter ned planter der det er en liten åpning. Tror det lønner seg å plante tett, har ikke vært flink til det.
Ha en fin dag, klem Laila