søndag 16. mars 2014

Plutselig kom snøen?

En søndags ettermiddag, etter en solfylt formiddag... Merkelige disse værgudene altså!
Vi har heldigvis hatt mange flotte, varme, deilige solskinnsdager her i Østfold de siste par ukene!
Det var ikke så mye som trengte å gjøres til begravelsen, avdøde hadde ønskene nedskrevet. Som nevnt var dette egentlig ventet, etter lang tids sykeleie, og familien takler det utrolig bra! Det er på en måte godt å vite at personen nå er fri for plager, og alle etterlatte klarer seg, og har også hverandre.
Man kan ikke slutte å leve, selvom noen andre har gått videre til neste nivå. Respekt for egne og andres følelser, og å ta seg tid til både dem og personene som holder dem, det er ubeskrivelig viktig. Likevel ønsker jeg å glede meg der jeg kan, støtte og hjelpe der jeg kan, og gå videre.
Derfor har jeg vært mye ute i solskinnet og nytt solen, latt tankene vandre, og hørt fuglene synge.
Det har blåst litt, men ikke verre enn at det bare er å ta på seg vindtett jakke, og eventuellt en hette eller lue. Det har vært masse sol, og for solhungrige meg har dette vært en gave =D

Dammen har blitt rensket og fylt på nytt: rekordtidlig! Lot være å drasse med uv-lyset i år, det hjalp absolutt ingenting i fjor... Forsøker heller en ide funnet på nettet: en nettingkurv med finmasket stoff rundt pumpa :) Avgir rapport senere i år, spennende om det fungerer! Kun 6 fisker overlevde vinteren, det var trist, da mange av de som ikke klarte seg var fra Raell på Hagegal. De overlevende virker friske og fine, heldigvis =)

Hestehov og krokus er i blomst! Og jeg skulle kun handle pottejord på Bauhaus, og fant selvfølgelig en nyyydelig georgine som skrek høyt da jeg forsøkte å gå forbi!
Rosebuen er satt opp igjen, den blåste ned i vinter. Jeg raker litt og litt av hagen, vri-bevegelsen er ikke den beste under graviditet kjenner jeg ;) Slow and steady wins the race, right? Det blir ihvertfall litt mindre rusk og rask, hagebit for hagebit =)

I tillegg ser det ut som alt av roser har klart seg, de fleste stauder også! Noen er det litt tidlig å uttale seg om enda, men det har jo vært en relativt mild vinter, temperaturmessig ;)















Nå krysser jeg fingrene for at permakultur-ideene jeg har lært i vinter, vil gi uttelling :) Har nemlig begynt med ett online-permakultur-design-kurs, noe som er veldig interessant og lærerikt, men tidkrevende ;) Skal blant annet plante pepperot rundt frukttrærne, disse gir visst en flott symbioseeffekt! I tillegg står frukttrærne slik at pepperroten ikke får stukket noe sted, siden det foregår plenklipping på alle kanter av den =P
Marihøna har våget seg frem!
Har fremdeles litt mye svinn av vann fra dammen mens pumpa går. Nå har jeg funnet ut at det siver ut under og gjennom kanten jeg murte for å lede vannet ned i dammen fra sump/rensekulpen.
Så en dag med god temperatur skal jeg til med mer mørtel og stein, og tette alle sprekker som måtte ha dukket opp =)
Her er det masse spiring i minidrivhusene, og tror du ikke jeg klarte å velte ett av dem ned på gulvet? (Da følte jeg meg flink da =P )
Nå skal jeg jammen så litt mer frø, og sette noen dahlia-knoller i jord!

Vi ses, ha en flott og solrik uke, hvor dere enn befinner dere! =D

6 kommentarer:

stallnilsen sa...

Så mange fine bilder fra hagen din, du har jo virkelig fått våren frem, gjort reint i hagedammen og alt, min hagedam er frøset is på igjen for nu har vi minusgrader og sne igjen.

Ha en fin søndags kveld,

hlsen Lisbeth :O)

Blomsterguri sa...

Her var det jammen kommet langt. Snøen som kommer nå ligger nok ikke så lenge. Nå er det snart vår! Koselig å lese i bloggen din! :-)

Mia sa...

Våronna i god gang ser det ut til. Om våren trengs det alltid litt reparasjoner men da er det gøy synes jeg. Ta bara ikke i for hårt med sementen.. du får passe litt på magen :)

Turid sa...

Deilig og vårlig hos deg :) Neiiidaaaa, jeg er ikke missunnelig i det hele tatt ;)
Plei magen og vær forsiktig med egen kropp også, husk at det kommer tøffere tider.
Ønsker deg ei finfin uke.

Bille sa...

Hei! Så godt dere er i gang med hagearbeidet, da! Trodde det var litt kaldt der du bor. Herlig å komme i gang, jeg har bare haget innendørs ennå, og må nok vente noen uker til. Fin uke videre!

Tigertina sa...

Takk for hyggelige kommentarer =D
Ja, jeg forsøker å ta det med ro, men det er jo så GØY når sola skinner!
Det har vært skikkelig vår noen uker, og varmere og varmere blir det!
Vanligvis pleier det ikke være "helt" vår før april, men nå er jammen april her snart og!
Krysser fingrene for at det tør opp hos dere snart også!