søndag 23. juni 2013

jadda så, neida så.... :P

Jeg lovte jo egentlig å legge ut innlegg ofte, så de ikke blir så lange.. Nå ser dere hvor bra det har fungert :P Ca en måned siden siste innlegg.......... Jaja, håper dere kan tilgi meg enda ett bilderas!

Til mitt forsvar, så har programmet vært slik de siste ukene:
1 - vært i Warszawa og gifta oss...
2 - bodd og jobbet som frivillig på Oslo Middelalderfestival.
3 - blitt tante til en vakker liten prins.
4 - jobbet..
5 - tatt over nytt behandlingsom, og handlet, vasket og innredet det..
6 - vært ute i hagen hvert ledige sekund =D

Det har dermed ikke blitt noe særlig innetid, det har jo vært knallvær :D
Dermed har bagene blitt stående, sånn halveis utpakket, husvask og matlaging har blitt bortglemt, og feriepengene er allerede lagt igjen i diverse hage-butikker!
Denne helga kom han Geir på en liten visitt, han var temmelig rolig her hos oss, bare blåst og regn egentlig! Meeen, nå fikk jeg endelig litt sofa og data-tid, uten dårlig samvittighet!

Nå er jeg nemlig helt klar for en lang, varm, og avslappende sommer, uten stress og noe mer reising :)

<- Tulipanblomstringen ble like flott som jeg håpet på! =D Kan anbefale Night Queen og don Quichotte i blanding altså!
<- Fikk heldigvis med meg mesteparten av syringblomstringen, til tross for at vi dro bort midt oppi den!









<- Tror irisen er de eneste i hagen som har likt denne vinteren! De er nemlig flottere og frodigere enn noen gang!



<- Jeg elsker akeleier! I år er de mer varierte enn noen gang! I fjor var det kun rosa, rosa og grønn, en lilla og en gul og rød.
I år er det alle disse, også så mange av hver! =D :










<- Roseportalen er flytta til syrinhekken ved mitt imaginære drivhus ;) 2 stk kaprifol, 1 lykkefund, prydsvinerot og lilla akeleie har fått bli med i de nye bedene ved føttene til buen!
...nå ble det jo litt tomt ved epletreet... Å skal en finne på her da tro? Bedet i hjørnet har jeg så og si gitt opp, får vel plante noe skikkelig ugress her ;)
Tror nok alle de nye rosene jeg plantet i fjor er daue, det var ganske leit :( Jeg gledet meg virkelig til gjensyn med Westerland, den er helt nydelig! Hansaland og Sophia gledet jeg med også til.. Jaja, sånn er det i de fleste hager i år, har jeg forstått... Vinteren får man ikke gjort noe med. men da har jeg desto bedre unnskyldning for å handle nye planter ;)
<-Jeg har leika snekker også :)
Fant noen gamle impregnerte plank, og en haug med kvist og greiner.. Dermed tura jeg ned i snekkerverkstedet og kapret kappsag og dykkertpistol, og etter en halvtime var resultatet slik!
<- Føler at jeg kanskje kan hjelpe noen bier, humler og sommerfugler, til tross for at vi bor i skauen :) også ble de jo litt søte da ;)



<- Når vi snakker om ting vi lager... Her er min lille alvesti =D Har sett så utrolig mange søte og vakre på facebook, og nå hadde jeg en knust potte og noen takløk til overs! Har planer om en slik alve-dør man setter på trestammer, og litt mer sånt og, men ett steg av gangen.
Synes slike ting gir humor og særpreg til en hage =)

<- fikk kastet ut alle staudebarna, til slutt! De var lei å flytte men... :P Nå er kun tomater, chili og paprika igjen!


<- Det har blitt litt mer "liv" i denne delen siden i fjor =)
<- prinsessen har vært litt hos tante gal, mens mamma og pappa var på sykehuset med lillebror! Gråpus er så glad i frøkna, de er herlige sammen =D

<- Allium må være verdens kuleste blomst! =D
I bakgrunnen synes en plante jeg troooor er ettårig stokkrose.. Eller kan det være løvemunn tro? Sånn går det når høner og skjærer graver i bed og stikker av med merkelapper ;)
<- Krydderbedet begynner å bli fylt opp igjen! Det var kun salvie, mynte og oregano som har overlevd vinteren... Med andre ord, det var tomt :P Nå er sitronmelisse, timian, sitrontimian og litt til på plass, og det lukter herlig!
<- Han her kosta 30 kr på Jysk ;) Ler hver gang jeg går forbi bedet =P
<- Summerwind tok også kvelden i vinter.. Det var ingen tvil da jeg fant den på Plantasjen, den SKULLE erstattes! Det har blitt min yndlingsrose de siste årene, blomstrer fra juni til knoppene fryser av på høsten, med ett voldsomt blomsterflor! Så nå er den på plass igjen, sammen med peon og nellik!
<- ....snart..... peonene fra farmor.. Jeg elsker dem!
<- Blomstertrappa! Veeeeldig mye stemor i år, men de har tålt frost, storm og dårlig behandling, og jeg liker dem =) Så da får andre være mer oppfinnsomme i stedet ;)
Ble faktisk en brudeslør og en hengende flittiglise i to av "iskremkjeks" kurvene, riktignok ;)
<- "rakkerunge-bedet" er overraskende tomt! Kun vanlig mynte og løpestikke klarte seg, og begge er grusalt trege i år =O
Måtte flytte litt peppermynte hit fra ett mer skjermet sted.. Spansk kjørvel og kvann har jeg ikke sett snurten av enda, de vil jeg gjerne skaffe meg igjen! Svigermoooooor? =P
<- en søt liten sak uten navn =)
<- Ser ut som frk. Therese Bugnet vinner kappløpet her i hagen! Har skaffet meg Hurdalsrose, og vil også ha Louise Bugnet, så neste år får a konkurranse =) Må nok satse hardt på pimpineller og roser på egen rot fremover!
<- Det er frodig rundt dammen :D Har (*kremt*rødme*) ikke fått rensket og satt i gang dammen enda... Litt flaut i grunnen, men det var den tida da =P
<- Ser dere dragen? =D
"Meddle not in the affairs of dragons, for thou art crunchy, and good with ketchup"!
<- Carex Pendula, denne synes jeg er skikkelig kul!

<-tittei!
<- Dette møtte oss kl 02.30 natt til mandagen, da vi kom hjem :P De hadde gjort en grundig jobb, det var gråpapir rundt absolutt hele huset, stiftet fast i alle bauger og kanter ;)
 Noe papir? :P

<- Det blir plommer i år! =D

<- Nå har høner og kaniner blitt satt i bur-arrest, og grønnsakshagen er skikkelig frodig! Massevis av salater, potenene vokser ut av pallekarmene, og spennende gulrøtter +++
<- De fleste sildrene har overlevd, i mer eller mindre medtatt tilstand ;) De har blomstret så vakkert!






















Ha en superduper sankthansfeiring, og en herlig rest av juni! =D Måtte væregudene gi oss all sola vi ikke har fått de to siste somrene ;)

7 kommentarer:

Ingvill Egeli sa...

Gratulerer som nygift! Skikkelig herlig papir-overraskelse å bli møtt med! Gøy å få se bilder og sprudlende tekst om hagen - var søt frosk og alvesti! Kjempesøte.

stallnilsen sa...

Gratulere så masse som nygift :)

Et fint innlegg fra dæ kjempefine bilda fra hagen din, de al\kkeleiene var nydelig ;)

Ha en fortsatt fin juni.

Lsbeth ;)

4 i Kiellandsgata sa...

Åhh, så koselig at dere har giftet dere. Gratulerer så mye=) Skjønner at det ikke er blitt tid til blogging med tett program. Utrolig mye fint i hagen din, og trappa di er veldig koselig=) artig at det gror så mye i kjøkkenhagen. Fin ny uke til deg=) Vibeke

Merethe sa...

Gratulerer så mye med bryllup. :) Forstår at du har hatt det travelt. Tusen takk for alltid så koselig hilsen fra deg. :) klem Merethe

Gentiana nivalis sa...

Gratulerer med bryllup! Syns du har rukket mye! Frodig grønnsakhage! Det har vært en intens vår siden den kom så seint og dermed ble så rask.

Villrose sa...

Gratulerer!
Nydelige akeleier. Kjempekoselig Blomstertrapp! Carexen var fin! Nei, ingen løvemunn, heller stokkrose.

Tigertina sa...

Tusen takk for koselige kommentarer og gratulasjoner :D