fredag 10. mai 2013

Kom mai, du skjøøønne miiiilde, gjør skogen aaatter grøøøøønn!

Ja nå har det blåst jamt og kaldt i en måned i strekk, og plutselig snudde det denna uka!
På de siste tre dagene har plutselig våren kommet for fullt, plutselig er plenen grønn!
Knopper som ikke syntes forrige helg, spretter ut. Krokuser lyser opp her og der, hvitveis og russerblåstjerne danner tepper =D
Fuglene synger om kapp, høner og kaniner tusler løse så og si hver dag =)
For en herlig tid vi er inne i!
<- SE! Grønt =D
 <- Endelig, etter mer enn to måneder, blomstrer de fylte narcissene jeg kjøpte til påske =P Verdt å vente på ;)
<- Cosmos og pionvalmuene spirer som ugress =D

 Hagens nyeste stolthet: to nye kompostbinger! Det trengtes, da den lille bingen er temmelig full, og all flis og møkk fra dyreboligene havnet i haug.. I teorien skulle det fungere som komposthaug, men høner og skjærer hadde andre ideer... Jippiiiiii, lekeplass! =P Det havnet flis og alt mulig rart utover "halve" hagen, og det så utrolig lite fint ut.. Dermed var det førstemann til Biltema, skaffe to 530 liters nettingbinger, og lempe og rake og rydde =P Ble en del finere etterpå ;) Den ene ble stappfull, og den andre trekvart full, så dette trengtes ;)
<- Den "gamle" (Ja tenk, ett helt år gammel til sommeren =P ), har blitt favoritt-møteplass for maur! Usj, må nok til med noe guffelure før jorda fra denne kan brukes noe sted.... Vil helst ikke ha flere maur-reir, det holder med de som er på "besøk" fra skauen =P
<- Plopp og damene på rusletur.. De kakler fornærmet på meg om jeg ikke slipper dem ut en dag! Ut på tur, det skal de! =P
<- Russerblåstjernen er utrolig vakker =D
<- Krokus er ikke å forakte de heller! Desverre har jeg ikke rukket å ta bilde av dem mens de er åpne, de lukker seg nemlig i kjølig vær, mørke og regn :) Disse er utrolig vakre, en sart, sart lillerosa farge!
<- Donald og Dolly stortrives virkelig om dagen! Hopper rundt, jager katter og høner, og lever virkelig drømme-livet =P Med unntak av hundreogtjue barn, Donald er balleløs ;)
<- Se, peonene lever!
<- Sommerpynten er satt ut på verandaen! Jeg elsker å høre vindklokkene klinkre om natta, lyden er utrolig beroligende synes jeg =)

<- Det er håp om tulipaner i år og!
<- Om ikke kaninene spiser opp alle først da... Her måtte jeg ty til en, tja, noe ukonvesjonell plantebeskyttelse =P
<- Om du titter til venstre på bildet, ser du de nedgnagde knoppene... Jeg håper og tror at jeg klarte å redde de siste!
<- Blåveisene er like vakre enda!
<- De skjønne helleborusene fra Spiren gartneri har endelig fått sine egne plasser i syrinlunden ved garasjen. Her er det vandrende skygge og lauvtrær, og jeg håper de vil trives godt =)

<- Å se gresset gro, sies å være temmelig kjedelig... Gressløken derimot! Den kan man nærmest høre gro om dagen! =P Makan til voksekraft ;)
<- Ooo, og her er min nyeste rhododendron-handel! Den er hvit, og heter noe sånt som Cunningsham white... De to "gamle" (Igjen - nesten ett helt år i hagen =P ) ser stusselige ut, jeg gadd ikke dekke dem for vårsola, og får igjen nå.. Det ser dårlig ut for rhoddisblomstring på dem.... Jaja, da har jeg kanskje lært til neste år? =P Evig optimist ;)
<- Mitt nyeste prosjekt - fremkommelighet i hagen! Her blir det trapp, så kanskje man slipper å tumle ned skråningen og tviste ankelen hver gang man ikke gidder å løpe rundt langs plenen? ;)
<- Gravegravegravegrave... Smarte meg må absolutt begynne på sånt mens feberen herjer i kroppen! Kortpustet og blaut av svette, men grave skal man ;)

<- Tamtadidum.... Steiner på plass! Jeg veit, det blir ikke den mest solide trappa... Meeen, den blir nok ikke brukt overvettandes mye heller :)
<- Trommevirvel: oooooog her er trappa så og si ferdig! (For dagen ihvertfall, måtte forte meg inn og dusje før det var tid for babyshower!)
Det er fylt etter med grus for littegranne mer stabilitet :)
Planen er å så masse slike krypende vekster som, i teorien, skal holde jorda på plass så den ikke sklir vekk :)
Tror det kan bli fint, etterhvert! Skal lage en tilsvarende trapp ned mot sump-dammen og, den blir heldigvis litt kortere ;) Men det får vi ta en annen dag =P Kanskje man tilogmed får lurt sin kjære med på litt hagearbeid?





















Og før jeg gir meg må jeg bare vise frem min stolthet - pellisvinduet =D Sjekk de blomsterklasene!
Hoho, håper de er like fine i sommer, når de må bo ute i regn og vind =P
Nei, nå er det på tide å finne senga (sånn i <-- den <-- retningen), forhåpentligvis blir det hagearbeid i morgen og!
Kos dere masse, mai er en herlig måned, som må nytes hver dag =D Husk å ikke stresse dere ihjel til tyttende mai, la ugresset stå, det er der etterpå også ;)
Ha en flott helg :D

6 kommentarer:

4 i Kiellandsgata sa...

Oi, hos deg har det skjedd mye i det siste=) Komposten din ble veldig bra. Vi er også nødt til å finne en bedre løsning for det, men vi har så "liten" plass så vi har ingen steder å ha den=) Så artig at du har så mange dyr i hagen! Jeg elsker dyr, men det begrenser seg litt i storbyen. Den trappa tror jeg blir super!=) Gooood helg til deg=) Vibeke

Tigertina sa...

Ja nå har spiring og bladsprett tatt av med rekordfart! :D
Takk og i like måte :D

Mariann sa...

Ja, dette har vi venta på så lenge! Deilig når det endelig har begynt å spire og gro ute. Skal si du har lykkes med frøene dine.
Nydelige pelargonier! Det er så koselig med blomstrende pelargonier i vinduene.
Ha en fortsatt fin helg!

Inger Marie sa...

Ja...endelig er et ord som mange har sukket iår:)...det har tatt sin tid...
mye fint på gang hos deg...flott kompostbinge og trapper...og herlig med blomsterknopper som kikker opp:))
Nyt vårdagene og måtte de bli varme:))

Tigertina sa...

Tusen takk, og i like måte =D

Gentiana nivalis sa...

Kjempeflotte pelargonier og masse spennende blomsterknopper! Snart får kaninene mer å spise siden varmen endelig kom!