mandag 22. april 2013

To på rad!

Ja når jeg først legger ut, da skal det gjøres skikkelig ;)
Fant ut at det ble litt for mange bilder på ett innleg, så splittet dagens innlegg i to.. Ett innlegg for hagemessa, og ett med litt diverse fra hagen nå i april =)

Nå tror jeg (banker nervøst i bordflaten) at våren er her =D Blåveisene er ihvertfall i full blomst, skikkelig vakre! Krokusene begynner å snike noen små blader over jordoverflaten, så håper at de kommer helt opp snart ;)
Tulipa turkistanica sniker seg oppover =D
Fikk rensket alle bedene for løv og vinterdekke, og jammen fant jeg ikke spirer av scilla og muscari også =D
Føles mye mer vårlig med en gang!
Dammen er klar til å settes igang, jammen har ikke 9 av 10 fisker overlevd! Mye alger er det desverre, så har kjøpt noe sånne greier til å ha i... :)
Klart for peppermynte-produksjon =P
Gleder meg som en unge til det er grønt, rosa og hvitt rundt her igjen =D
I år blir det blå pottiter =D Blå kongo er tingen!
Se, det begynner å bli grønt =D

Nettingtaket i hønsegården falt ned under ett av de siste snøfallene, og frøs fast i bakken.. Endelig hadde det tint opp nok til at jeg fikk det løs! Så nå er taket på plass igjen, med nye støtter =) Fremdeles ikke den vakreste hønsegården, men tuppeluppene har god plass!
Her er både høner, hanen Plopp og den ene kaninen ute på luftetur ;)
Plopp og haremet på tur =P
Her er nesten alle pottene vasket og klare til å fylles med jord og mye spennende planter!
Noen har fremdeles georginer i seg, og de hadde begynt å spire i kjelleren, så de satte jeg rett i drivskapet.. Fant ut at det var dumt å begynne å dele dem nå, bedre å ta det til høsten :)

Stort sett erteblomster i disse pottene =)
Og i disse er det cosmos og pionalmuer =D Ble så fornøyd med den kombinasjonen i fjor, så slo liksågodt til med det samme i år og =P



















Og med det sier Donna og jeg: Ha det bra, ta vare på dere sel, og kos dere i hagen =D Og ta det litt pent til å begynne med, så ikke kællen/kjerringa må løfte dere ut av senga dagen etter =P (Jepp, isjiasen likte ikke å fikse nettingen i hønsegården... Men er bedre nå =P )

6 kommentarer:

Bille sa...

Hei! Så artig statusrapport, og flott med blåveis! Høns er kult, ut på tur aldri sur :D Ryggvondt ikke fullt så kjekt, men fint at det går over.
Nå skal jeg lese det andre innlegget, var ikke på hagemesse i år, og leser det jeg kommer over hos andre :-)
Ha en fin uke videre!

Turid sa...

Flott vårrapport fra deg :) Ikke så vårlig her, men det begynner å hjelpe på. Kos deg masse med både planter og dyr.
Klem fra Tua

Tigertina sa...

Takk for det, jeg nyter våren :D Det blåser litt vel mye, men ellers er det sol og fint om dagen :D

Lene fra Lillehammer sa...

Hjææælp sier jeg igjen! Alle har kommet sååå mye lengre enn meg i hagen, jeg har jo bare så vidt begynt. Puhh, her må jeg skjerpe meg. Hadde vel tenkt å ta en turn ute igjen i dag, men været er vel ikke akkurat av det beste i dag. Men nå skal jeg bestille meg ertefrø, det har jeg jo heller ikke fått gjort.
Flink du, det ække jeg.
Ønsker deg uansett en super søndag!

Hagealven Lunalu sa...

Så søte blåveiser! Her er det bare hestehoven som lyser opp i grøftekantene!
I bedene er perlehyasintene på vei opp - ellers går det litt sakte.
Synes du har kommet langt med hagen - det er sol i dag, så kanskje jeg skal ta meg en tur ut og rydde i bedene!
Cosmos er fantastiske sommerblomster - og sammen med pionalmuer... Det høres flott ut!
Ha en fin helg!
KLem fra Lunalu

Tigertina sa...

Flink og flink fru Blom ;)
Må nok si det blir ett skippertak, tja, sånn en gang iblandt.. Jeg er bare veeeldig flink til å skryte - og ta bilder -av det jeg faktisk har gjort! :P
Men tusen takk for hyggelige kommentarer, håper våren og vårfølelsen kommer til dere og snart! =D