lørdag 2. februar 2013

Første hagedag i 2013!

Det var om torsdagen! Da var jeg ute med grensaksa, og trimmet både meg selv og epletreet ;)
Som dere ser, så stikker det en del grener opp i været, og det er ikke bra på frukttrær! Det er bare grener som vokser til siden som bærer frukt nemlig :) I tillegg er krona så tett at det er kav umulig å komme til oppi der, så det er greit at treetikke blir noe høyere =P
Så jeg tura inn i verkstedet til min kjære, fant frem trappestige og klatret så høyt jeg kunne.. Det var ikke høyt nok ;)
Men fikk da tatt de nederste greinene =P
Idag var min kjære så snill at han hjalp meg meg den skumle, tobeinte, laaaaange stigen.. Jeg har høydeskrekk, så han var så snill å holde stigen for meg så jeg ikke trengte å være redd for å velte :)
Så nå er hele treet beskjært!
Har forsøkt å kun ta det som stikker oppover, vil gjerne beholde særpreget på epletreet - det er jo så artig formet =D
<- Trappestige og greiner mot blå himmel - hvilket stilleben ;)

Jeg glemte såklart å ta med mobilen ut for å ta bilder av sluttresultatet, så det får dere se en annen dag ;)
Men var skikkelig deilig å ha noe hagearbeid utendørs igjen =D


Jeg fikk bursdagsgave av pappa - 5 nye tuppelurer =D Nesten verpeklare! De er litt forskremte enda, ikke vant med så mye plass å bevege seg på ;)
De tre gamle damene legger egg enda, selv om de nærmer seg to år! Men er greit å få inn de nye, sånn at det blir litt overlapping :)
<- Gamla lurer på hva for noen unge jyplinger dette er! Har gått veldig greit å sette inn de nye, vi skrudde av lyset og lot dem "våkne opp" sammen dagen etter jeg fikk dem.
De holder seg til hver sin flokk, men ingen kverker hverandre, og det må jeg si er ganske fint =P
<- Gamle damer på luftetur =P
Tror dette er en selje, med sånne rare bommulssdott-gåsunger på :)
Fjellhagen begynner å bli klar for våren! Det har vært noen varme, påskeaktige dager, og det var nesten så ting begynte å spire...meeeen, så kom kulda igjen da =P
<- Lille frøken Tingeling er med mamma i hagen og inspiserer <3
<- Gråpus er også med, han vil helst ha kos hele tiden, nå etter at broren ble borte..
<- Steinene rundt dammen begynner å bli grodd til! Jeg drømmer om den alveskog-aktige mosegrodde stilen =D
<- Det ble litt utydelig bilde, men det spirer i minidrivhusene mine =D
<-Frosten kom brått tilbake igjen!

 


<- Bjørka blir like vakker hver gang det fryser på <3


 

<- Tilogmed kjettingen blir vakre med frost på seg!
<- Her er staudesådden plassert ute :) Satser på at det blir mange vakringer fra de pottene i år!
 
 
Håper alle har nytt finværet like mye som meg :) God helg videre til alle lesere!

9 kommentarer:

stallnilsen sa...

Heisann og god helg i stua :)
Da æ hadde hønser for noen år sia, gikk det temmelig dårlig og få nye høner inn, ei lita silkehøne blei hakket og mobbet ihjæl etter ei stund, det var trist.
Fine bilder..

Lisbeth :D

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Godt å få gjort litt i hagen, og det er fint å vite at staudesådden står klar til spiring. Det gjør nemlig ikke min....
God helg!

Mia sa...

ojsan, det er jo alle rede vår hos deg! Hva herlig. En runda i epletre gjør sikkert godt, liker ikke stiger jeg heller. Og tupplurene, så fine :)

4 i Kiellandsgata sa...

Så flink du har vært! Er ikke gjort noe hagearbeid enda her i år... blir forhåpentligvis om ikke så lenge=) Så koselig med høner! Det vil egentlig jeg også ha, men det passer ikke så godt i byen. God lørdag til deg. Vibeke

Marit Sønstebø sa...

Så flotte frost bilder! Rim er pent på trær :) Det er ikke mye snø hos deg ser jeg!

wenche`s hage/ hobby sa...

Har et epletre som skulle vært stusset med er redd for å klippe feil.Fin bursdagsgave men trist med pus da.Ser at gåsungene dine er kommet lenger enn her ;o)
ha en fin søndag.

Mariann sa...

Hos oss har det blåst og sluddet i hele dag.
Jeg har beskjert plommetrærne hos oss, men nådde ikke de øverste toppene. Så det stikker noen lange greiner til værs fremdeles. Jeg må nok krype til korset og be mannen om hjelp.
Så koselig med høner i tunet og å kunne hente ferske egg.
Ha en fin ny uke!

Et nytt landsbyliv sa...

Så flink du har vært i helgen. Det gjør noe med sjela når man kan holde på i hagen. Det er godt det nærmer seg vår

Tigertina sa...

Takk for hyggelige kommentarer :)
Ja det var utrolig deilig å kunne gjøre noe ute igjen - da føles det litt nærmere vår! :D