lørdag 19. januar 2013

Januar, og skikkelig vinter!

Ja det skal jeg gladelig skrive under på ;) Her var det bløtt og guffent på nyttårsaften, og ett par dager etter.. Men etter det har den vært kaldt - veldig kaldt ;) Snøen kommer og går, nå er det ett par cm utenfor. Og 17 blå grader om morgenen, og mange uker barfrost!

Mentalt vinker jeg farvel til alle de slimete, brune hagegjestene, og gnir meg i henda over hvor mye jeg kan spare på sneglekverk i år =P

På den andre siden - denne vinteren er en rimelig tøff test av staudene ute i beda! For tror du jeg har dekka beda i år du?
Hånei, det gadd jeg ikke, så mildt og ekkelt det var i høst =P Kom sikkert til å bli en like mild og guffen vinter, tenkte jeg, og ble inne med tekoppen, istedetfor å fly ute og bli gjennomblaut...

Kan du tro jeg har angra på det? Dro nå ihvertfall noen striesekker over de minstre trærne, magnoliaen, hengepilen og epletreet, så de lever forhåpentligvis enda ;)
Bildet over er fra en av de mildere dagen, med rett under null og lettskyet vær =)

Og over her er prosjekt(ene) mine utover... Ett halvt tonn frø! Neida, ikke full så mye, med den gule isboksen er fullstendig proppa, det er ikke plass til flere poser i "utendørs-haugen" foran, og den grønne boksen bak er ikke tom den heller... Åssen skal detta gå? =O
Får begynne med utestaudene, og ta det pose for pose tenker jeg.. Frøgalskap? Ikke hørt om =P
Bestil på Impecta sa du? Tja, bare 3 ganger i løpet av høsten og vinteren ;) Først var det salg, deretter tilbud på grønnsaker.. Også ble det bestilt enda litt mer..

I tillegg kommer 200 kroner i frø fra swallowtailgardenseeds.com (MASSE romantiske, nydelige, litt uvanlige slag blomster), og likeså fra barnhaven.com (Primulaer i alle former og farger...)
Meeeen, trenger litt ekstra i år, skal jo gifte oss her hjemme i august, og da trenger man blomster.. Mange blomster!

Hoho, tror jeg bør skaffe meg flere merkepinner ;)
Og sand.. Masse sand... Kjøpejorden fra jobben (Rema) er billig, men blir fort steinhard etter ett par vanninger.. Så den bør blandes ut med sand, for å gjøre de første ukene litt enklere for de grønne små! Fant ett tips om å bruke fuglesand på Hagegal, og det var sannelig ikke dumt! For sanden ute har fryst til en svææær isklump, og kjøpe dissa fancy perlite-greiene til mitt antall frø, blir litt i dyreste laget ;)
Så fuglesand - genialt!
Man kan også kjøpe strøsand, men sjekk at det ikke er iblandet salt eller andre ulumskheter, for det er ofte, hmm, ikke så sunt for plantebebiser =P

Dissa damene synes også det er litt småkjølig om dagen! Er ikke så glade i å gå ut nå nei, helst være inne hele tida! Med mindre jeg åpner opp og slipper dem ut i hagen, da er kulda plutselig ikke noe problem lenger =P Rare tuppene, men de er snille, og legger fortsatt flotte, gode egg =)
Var en tur ute i skogen her om dagen da det var mildere, det var ganske så fint :)

Litt melis på toppen, og voila! Ferdig servert skog!
Fra den mørke granskogen, og på vei inn i ung-bjørkfeltet.
Solgløtt =)

Her ser dere parkeringa, svillebedene, og den ene fjellhagen ovenfra =) Og frem og litt til høyre, bak veien og verandaen, der ligger hagen og dammen min!

Ellers om dagen er litt planlegging av den nye grønnsakshagen.. Ble ikke ferdig med å fylle opp jord i fjor, og nå har jeg egentlig bestem meg for å flytte den gamle opp til den nye, og heller sette en benk eller så de den gamle har vært.. Den har jo ligget helt nederst i hagen, ved bekken/sumpen, og det har krydd av slimete eklinger der *grøss*
Så foreløpig ser planen slike ut (Men den endrer seg nok, kjenner jeg meg selv rett =P ):




Også er det viktig med vekselbruk - ikke ha samme slag på samme sted flere år på rad, da blir det fort sykdommer! Så her er planen min frem til 2015, klikk på bildet, så kommer det opp større =)
 
Og jeg ønsker meg en sånn en, om noen skulle vinne i lotto, og ønske å spandere på meg =P

Nei, får tusle ut og få inn kaninene, de har hatt ute-av-buret-dag i dag :) Da koser de seg veldig.. Løper som om noen har fyrt av rakett i baken på dem =P
Kos dere, og ha en flott helg videre! Det er ikke lenge til vår nå!


5 kommentarer:

Mariann sa...

Her i Bergen har vi det også kaldt, ikke så kaldt som hos dere da. Det er rundt - 10 om natten, og kanskje det blir kaldere i natt. Barfrost her også, men vi får håpe at det tar knekken på noen snegler.
Jeg har også begynt å planlegge den første såingen, sånt som skal ut i kulden.
Ha en fortsatt fin helg du også!

Aud på Dal sa...

Håper sdtaudenen dine klarer seg, de kan tåle utrolig mye. Frøsåing er på gang her også, bestillingene til Impecta og Rara Växter kom i posten idag.
Lykke til medf frøsådden og ha en fortsatt fin søndag:-)

4 i Kiellandsgata sa...

Jeg har heller ikke dekket mine, og her har det også vært barfrost. Vi får bare håpe at staudene overlever=) De tåler kanskje mer enn vi tror noen ganger??? Blir artig å se hva du skal så=) Håper du får en fin, fin søndag=) Vibeke

Tigertina sa...

Takk for oppmuntrende ord :D Ja, jeg krysser fingra for at det er noen tøffinger jeg har i hagen ;)
Jeg har hatt en kjempefin søndag ute i skauen, med niese og hele svigerfamilien :)
Ha en flott uke!

Laila sa...

Jeg dekker litt rundt rosene, men alt annet må gjøre seg fortjent til å være her he he.
Frø blir det masse av, lurer noen ganger på hvor de kommer fra. Mange begynner å bli litt gamle så i år har jeg tenkt å spre alt utover jordet mitt og se hvordan det går.
Spennende med bryllup hjemme da.
Ha en fortsatt strålende dag (her er det 12 kalde og strålende sol)
Klem Laila