tirsdag 4. september 2012

Hvem trenger vel snekker...

...når man er handywoman? =P
Har lenge gått med planer om å lage ett større, penere og bedre hønsehus til tuppelurene inne i uthuset! Hittil har de bodd på den ombygde utedoen (Pust ut og slapp helt av, den har vært ute av bruk i mange, mange år =P ), men det er trangt og upraktisk. Det har fungert helt greit, men det skader aldri med bedre plass og bedre utstyr!
Så dermed gikk jeg igang, her om fredagen. I uthuset var det fullt av tral! Min kjære bygde arbeidsbenker til snekker-tinga sine der, som ble brukt i noen få måneder før han begynte på det store snekkerverkstedet/"låven". I tillegg stod det dyrefor, hageredskaper, ubrukte/halvbrukte-men-kan-brukes-om-igjen-rester av treverk og masse annet.. Temmelig fullt, rotete og støvete, med andre ord ;)
<- Før: Litt uklart, men men.. Her har jeg allerede rydda ut en god del! Som dere ser - masse rot ;) Dette er bare halve rommet altså, var ikke så enkelt å få med hele rommet på bildet =P
<- Etter mange timers rydding, riving av benker og feiing..... Papiret ble mørkebrunt da jeg snøt meg etterpå, støvete? Neiiiida =P
<- Stendere på plass! Reisverk må til!
<- Platene begynner å komme på plass.. Her måtte jeg ha hjelp av min kjære, han er tross alt snekker ;) Skapet som hang på veggen er skrudd ned, der skal det bli litt lagringsplass for diverse =)
Dette var det siste som ble gjort fredag, det begynte å bli seint gitt!
<- Resten av vegg-platene og verpekasse på plass =D Helt selvgjort! *kjempestolt* Er meninga luka dere ser skal åpnes, slik at det er enkelt å plukke ut egga fra verpekassene! Skapet er det som hang på veggen, ganske fint, sant? Noen min kjære laget på den tida han snekret her inne ;)
<- Verpekasser! 3 store rom på ca 40*40*40 cm. Verpekassene var siste rest av lørdagsjobbinga, trappa kom ikke på plass før søndag ;)
Har blitt ille god på å kappe plater, og bruke dykker-spikerpistol!
<-Høøøh? Å er detta for'no?
Ny hønsetrapp, det manglet nemlig ;) Det har vært høner i detta rommet før, så luka var allerede på plass!
<- Vagler, og forings-bord, sett utenfra. Nå har jeg hengt opp varmelampa i dette hjørnet, så her skal det bli godt og varmt til vinteren! Er greit å få mat og vann opp fra gulvet, både pga møkk og flis, og pga at vannet ikke skal fryse.
<- Sett innenfra ved verpekassene.
Nå får tuppelurene ca 4 m2 gulvplass + luftrom og flere høyder. Håper de blir glade ;) Hvis ikke blir det hønesuppe! Neida, hadde ikke klart å spise egne dyr gitt..




<- Sånn ser døra ut, manglet hengsler til den om søndagen... De skal settes på idag :) Utenom døra, mangler bare en kasse til sandbad og nye lysrør i lampa, så er alt klart :D
<- Mammaaaaa, hva gjøøøøør du? Tre nysgjerrige frøkner, satt utenfor og kaklet hele helga ;) Ikke nysgjerrige i det hele tatt =P
<-Før: Sånn så det ut i resten av rommet....
<- Etter endt snekring og rydding! Litt forskjell? =P Og for dere som vurderer å skaffe utendørs dyr som høner og kaniner: Skaff dere slike plastikk-fortønner! De er stygge, men verdt sin vekt i gull! For vi har noen slike lang-halede firbeinte gnagere som elsker dyrefør, og de spiser seg igjennom papp og tre, men plast sliter de med! Så får de heller se litt stygge ut ;)
<- Samme område, sett mot utgangsdøra, før rydding...
<- Etter ryddings... Utrolig hvor fint det blir etter en hard rydd-og-kast-økt! =D Man samler opp utrolig mye man egentlig ikke trenger.. Så var godt å få ut rotet, og inn litt system og ryddighet =D
<- Synes disse vinduene er så koselige! Elsker gammeldagse ruter =D
Men, kremt, kall meg dårlig husmor, men dette bildet er faktisk tatt ETTER vasking =O Tror kanskje glasset ikke er helt bra lenger =P Men men, det fungerer, og slipper inn lys, og det er det viktigste!
Her skal det bli noen søte høne-gardiner etterhvert ;)
 
 
 
Tror jammen meg jeg får dele opp bildene på to innlegg jeg, ellers blir det ett voldsomt langt innlegg ;) Så da har dere fått en titt på det nye hønsehuset =D Skal ut og fikse de siste småtinga når min kjære kommer fra jobb, og så kan tuppene få flytte inn! =D Er veldig stolt av meg selv nå altså, sorry sjølskrytet =P Men er ikke ofte jeg snekrer nesten ett helt hønsehus alene! Litt hjelp til reisverket fikk jeg, men resten tok jeg heltpå egenhånd ;) Jenter kan, bare vi må! ;)



4 kommentarer:

Mariann sa...

Dette var imponerende! Du fortjener virkelig skryt. Tenker at tuppene var fornøyd med sin nye bolig.
Ha en fortsatt fin uke!

Tigertina sa...

Hihi takk ;) De har ikke fått flytta inn enda, men er ikke mange timene til =D

Sunniva sa...

Så fint hønsehus du har laget! Du er jammen god til å snekre! Hvor får du tak i plastikkfortønnene? Jeg har også besøk av firbeinte langhalede ukoselige dyr innimellom som elsker hønefor.
Ha en fin kveld!

Tigertina sa...

Takk, ble fornøyd selv :D
Tønnene får man tak i på f.eks Felleskjøpet, Norgesfor eller andre slike "bondebutikker" som selger for i store sekker =)