mandag 17. september 2012

Egentlig en ganske fin september!

Med unntak av enkelte småstormer sånn iblandt, så har september hittil hatt mye sol og fine dager, ihvertfall her på Østlandet! Noe jeg er veldig takknemlig for ;)
Har ikke fått klippa plenen på nesten 2 uker, så håper de småstormene holder seg unna så det tørker opp til i morgen! =P Det er bakdelen med slike innfall fra værgudenes side - det holdes jevn bløtt ute på plenen ;)
Jaja, det ordner seg nok, verden går ikke under om plena er litt lang=P
Dere vet vel kanskje det, at jeg har sånn plantesalg-tvangshandlings-syndrom? Dvs at når fine planter er på salg, så klarer jeg ikke gå fra dem? Vel, nå har det skjedd igjen!
De hadde nemlig høstløk på Kiwi!
<- Disse er satt i Flammebedet.
<- Disse i verandabedet.
<- Og disse i sville-bedet =)

Livsfarlige greier altså! Men kan anbefale disse løkene. De er friske, fine og ikke tørre! =)
<- Også var jeg så dum at jeg dro til Plantasjen for å finne morelltre... Morelltrærne var ikke  noe særlig fine, litt utplukket på denna tiden ;) Men jeg fant da en unavnet Heuchera på halv pris!
<- I tillegg fant jeg roser på halv pris! Klarte å begrense meg til 1, selvom det var maaaange som ropte på meg! Fant ut at jeg ikke har noen hvite roser, Schneewittchen tok kvelde den første vinteren her, og har ikke blitt erstattet enda! Så da jeg fikk øye på La Paloma var jeg solgt ;)
<- Også var det blomsterpotter på 30-70% salg! Jeg fant disse to, til 89 pr stk, førpris 299 pr stk! Wohooooo! Disse skal få plass på hver sin side av trappa neste år ;)
Fant ut at det ikke er bare-bare å se hva som er hva på oversiktsbildene jeg har lagt ut før, så her er ett med navn! Her skulle det jo være lavendel-bed.. Kremt, er jo en liten lavendel oppi der da! =D
Tre roser, The Fairy, Therese Bugnet (Også ny!) og La Paloma. To peoner, en hvit, og en lyserosa - delt av fra verandatrappbedet. En lavendel, tre asters, og 30 tulipanløk av typene Queen of Night og Don Quichotte! Tror detta blir knallbra neste år! =D Alt det lysegrønne krattet bak der er hvit syrin.
<- Ho Therese er ganske så lekker! Lukter helt fantastisk gjør ho og!
<- Se på disse kule her da! :D Har dere sett noe så tøøøft? Er en type nellik jeg har sådd, litt usikker på hvilken, men hellandussen hvor jeg lo da jeg fikk øye på disse bustehodene!  ¨
<- Ellers så kommer hagepoppelrosene stadig med nye blomster! Herlige, lettholdte blomster!
<- Astersene i potte er nydelige de og! Blomsterknopper springer ut daglig! Passer på å plukke inn noen mens de fortsatt er fine, de gjør seg på kjøkkenbordet! =)
<- Han Martin Froebischer er fin enda han! =)
<- Det har vært mange flotte solnedganger denna måneden!
<- Høstastersen ved dammen har begynt å blomstre! Elsker denne, både fargen og blomstervilligheten er helt nydelige!
<- Peppermynteblomstring =)
<- Driver og ordner det litt finere her ved kjellernedgangen! Planlegger en slags hekk rundt den, for det er ganske lett å falle ned.. Noen forslag til fine hekk-planter som er tette og samtidig tåler mye skygge? Er ganske lyst, men ikke direkte sol før etter 7-8 midt på sommeren. Helst løvtrær.
<- Piluu-en holder stand mot de kjølige temperaturene! =D
<- Endelig! Endelig har georginen "My Love" kommet i blomst! Bedre seint enn aldri =P
<- Også må jeg bare vise dere hvor fint og grønt det begynner å bli på de områdene vi sådde i år! =D
<- Ble ganske fornøyd med detta bildet, det er vendt mot vest og solnedgangen =)
<- Sumemrwind gir seg ikke på tørre møkja! Den kommer hele tiden med nye blomster =D
<- Årets stolthet! Okay, de står ikke hos meg, men det var jeg som sådde dem! ;) Svigers fikk en haug, og nå blomstrer de så fint atte! Mine frøs ihjel ute på terassen, stakars...
<- Loppemarked er fin-fint vet dere! To slike lamper, to ampler, og to norgesglass for 100-lappem? ;)
Og nå tror jeg jeg får si ha det bra, og ha en flott uke! Nå får jeg vel finne bilen og pelle meg på jobb snart ;) Vi ses!
Ps: Jammen rundet vi ikke 100 innlegg med dette! Wohooooo! Får ta meg selv i nakkeskinnet og planlegge noe hemmelighetsskremmerier snart vel ;)



6 kommentarer:

Mariann sa...

Mye flott som blomstrer hos deg fremdeles! Dere har nok vært litt heldigere med septemberværet enn oss på vestlandet. Her er det grått og vått.
Flotte potter du har kjøpt!
Ha en fin uke!

4 i Kiellandsgata sa...

Så masse flot du har i hagen=) Skjønner godt at du kjøper på salg, det gjør jeg også, og det er sannelig ikke lett å begrense seg. Så flott det sville-bedet ditt er. Jeg digger sviller=) Fin uke til deg. Vibeke

Sunniva sa...

Det er fremdeles masse fint hos deg også ser jeg! De bustete nellikene var bare super fine og morsomme. Skjønner at du lo da du så dem:-)Kjempefine potter du fant på salg! Ha en fin uke!

Tigertina sa...

Takk for hyggelige kommentarer :)
Ja, vi har ikke hatt skikkelige stormer her, heldigvis, men det har blåst og regnet.. men ikke værre enn at blomstene har klart seg, foreløpig :)
Gleder meg som en liten unge til våren igjen, når jeg kan begynne å plante i denye pottene ;)

Lene fra Lillehammer sa...

Jøsses, er jo rene sommeren hos deg fremdels jo, herlige bilder da. For meg så er, som jeg skrev, hagesesongen over. Nå er det bare prosjekter inne igjen og jeg gleder meg til å fortsette der jeg slapp. Vel, jeg holdt på å la meg friste av å kjøpe litt løk, men jeg har bestemt meg for å holde meg unna de med unntak av allium da, det er en must i hagen i gutua. Og jeg satte jo ned en del tulipan-løk i fjorhøst så de får nå bare komme når de føler for det.
Ha en superflott dag snuppa, herlig bildet av vinduet forresten...me like!

Anne (Moseplassen) sa...

Nydelige nelliker!
I det hele tatt mye nydelig i hagen din, og at det er kjekt (og kanskje skummelt?) med salg om høsten er jeg nå helt enig med deg i :D