tirsdag 4. september 2012

Dagens innlegg nr 2! =O

Hihi, når jeg først lager nye innlegg, da tar jeg virkelig i ;)
Siden forrige innlegg ble foræret det nye hønsehuset, så kommer andre bilder her =)
Vi kan jo begynne med å vise hvor fin parkeringsplassen ble etter vi fikk på plass den hvite grusen:
Vi ble kjempefornøyde! Jaja, det mangler en svill til høyre mot garasjen, men den skal vi få fort på plass! Drømmen er å ha slik hvit grus overalt hvor det nå er vanlig, grå pukk! Vi får ta det litt av gangen, det er ikke akkurat billig =P Rome wasn't buildt in a day sies det.. Det blir stadig litt og litt finere her hjemme, ett område av gangen =)
Nå synes det tydelig at fjellhagen ikke akkurat er på sitt beste etter juni ;) Litt kjedelig der nå.. Får finne noe nytt og spennende å plante der, som blomstrer sent!
<- Jeg blir bare mer og mer glad i Cosmos! Disse føk fort opp på min topp 10 liste over yndlingsblomster =D
<- Astersene kom sent i blomst, og likte ikke nesten-kulda vi hadde forrige uke.. Men vakre er de, de som kommer!
<- Den fantastiske verbena bonariensis! Like høy som meg, og bhar nå blomstret i over 2 måneder! Denne tok også stupefart inn på topp10-lista i år ;)
<- Peppermynteblomst! Lukter nydelig, og duver i vinden en meter over bakken! What's not to love, eh? ;)
<- En positiv overraskelse i sump-dammen! Kommer ikke på navn i farta, men den er skikkelig fin! =D
<- Til de som funderer på hvor humla har tatt veien - De er her! =D Er så heldig å ha masse humler og sommerfugler som flagrer rundt her, det summer temmelig godt når det blosmtrer for fullt ;)
<- The Fairy i kveldens myke motlys!
<- Fantastiske fargerike asters! =D Vurderer sterkt å utvide topp10-lista til topp100 istedet ;)
<- Og se, det blir plen =D
<- Oooo elskede pyntekorg...
<- med alle dine farger og tegninger...
<-     <3
<- Mmmmmm, gleder meg til å smake =D
<- Summsumm.. Enda ei flittig humle =D
<- Så dere fullmånen om fredagen? Var jo nesten dagslys ute, så klart skein den!
<- Det blir frodigere og frodigere for hvert år =D Akkurat sånn jeg vil ha det!
<- Dette er vel han Rogue Cardinal mener jeg =D Kom sterkt tilbake etter å ha vært sneglespist!
<- Det samme gjelder Justa - begge står i bedet foran uthuset. Jeg drømmer om den dagen disse dekker hele forsiden, med hundrevis av vakre blomster =D
Dilla på klematis? Hvem? Jeg? Hehe, det begynte med Miss Bateman (Som forøvrig ikke har blomstret iår, men derimot vokst som ett ugress!), også fikk jeg en hvit alpeklematis av svigers.. Deretter fant jeg Justa på salg.. Samme skjedde med Rogue Cardinal og den nyeste, Piilu.. De bare hoppet oppi handlevogna! I tillegg har jeg sådd en del skogsklematis - Clematis Vitalba, og flere av dem begynner å bli store, så har håp om blomster på dem neste år! Så nå samler jeg altså på:
Roser
Klematis
Hosta
Nellik
Asters
Pyntekorg
Syrin
Peoner
Geranium
Og alt av spennende urter og kryddere.. Begynner å bli mange diller detta gitt =O Har sikkert glemt å nevne noen og, kjenner jeg meg selv rett ;)
<- Flyttet noen planter og prydbusker her om dagen.. Hadde alle gutta i huset som tilskuere =P Gentlemen du liksom! Makan ;)
<- Dissa sjarmtrolla begynner å bli store =O Men er like snille og pene enda! Detta er Dolly..
<. Og her er Donald =D
<. Tja, septikkummer blir vel aldri pent.. Men prøver å plante noe pent rundt dem, i tillegg til ugresset altså ;)
<- Begynner å bli grønt på alle kanter! Den hvite grusen kommer enda bedre frem mot det grønne =D
<- Dette var visst helga for å ta igjen det tapte! Har i mange år planlagt å legge netting rundt nederste delen av vinterburet til kaninene. Det ble snekret med rampe og luke i gulvet, med dette i tankene, men luka har vært spikret igjen, og dermed bare 1 etasje i bruk.. Nå har det blitt to etasjer for langørene =D
Har flyttet Legevendelrot-ene fra uthus-bedet hit! De ble godt over 2 meter, noen av dem, så de tok litt mye plass ;) Her kan de få bli så store de vil, uten å plage noen!
<- Arabian Nights er vakker enda! Mange av blomstene har regnet istykker, men det kommer stadig nye! :D Denne kan jeg anbefale, altså!
<- Nicotiana Grandiflora! Første gang jeg har denne i år! Sådd fra Hagegal-frø ;) Om den ikke hoppet opp på yndlings-lista utseendemessig, så lukter den fantastisk godt, og har vært en morsom blomst å ha!
<- Det begynner å blomstre av nå.. Men er ikke så rart, det er tross alt september! =O Derfor har jeg slutta å knipe av døde blomster, jeg lar dem gå i frø, så samler jeg dem inn til neste år.
<- En lys og søt asters =)
<- Clematis Piilu :)
<- Rødkattebusken begynte å bli så svær, ranglete og uhåndterlig å ha ved verandaen, så valgte å flytte den hit. Den var blitt så lang at den rakk over mer enn halve buen =O
<- Uthuset, og skifer-stien :D
<- Hagepoppelrosene er skikkelig svære :D Minne litt om Hibiscus (Hawaiirose) egentlig! Har masser av dem, så kan god gi bort frø senere i høst! Hmmm, giveaway kanskje? *legge skumle planer*
<- En av mine mange hagehjelpere =) Skygge - fordi han følger etter som en ;)
<- Min eneste astilbe! Fått av min hemmelige hagevenn i fjor.. Ble veldig positivt overrasket da den begynte å blomstre for en uke siden, for se så fine farger! =D
<- Sølvmalurten fra årets hemmelige hagevenn har blitt stor =D Her ved foten av den gamle epletreet har jeg kun hvite blomster.. Og synes sølvfargen passet veldig fint inn her! =D
<- Gullkorg - kjøpt på hage-gatemarked i Rakkestad i våres =) Står i Flammebedet og lyser opp!
Og nå tror jeg vi sier det holder for denne gang ;) Noen bilder må jeg jo spare til kalde, mørke vinterkvelder, eller hva? =P
Nei nå er det middag, også skal vi ut og fikse døra så hønene kommer inn i sitt nye hjem =D
Ha en flott uke videre, nyt den første høstmåneden! =D


11 kommentarer:

Tua sa...

Tror du må døpes om til TurboTina :))
Jeg blir så imponert når damer snekrer selv. Det får jeg lissom ikke helt til.
Flott blomstrer det hos deg også selv om høsten er her.
Nyt dagene.

Hagealven Lunalu sa...

Så flink du er - og så fint det ble med hvit grus.
Og så er jeg enig i at Cosmos er en absolutt MÅ HA sommerblomst -den er bare nyyydelig, og så blomstrer den jo nonstop!!!
KLem fra Lunalu

4 i Kiellandsgata sa...

Som dere jobber=) Artig å se at det stadig er noe nytt på gang. Synes du har veldig mange søte blomster=) Fin uke til deg. Vibeke

Tigertina sa...

Turbo-tina, hehe ;) Takk for forslaget! :P
Takk for hyggelige kommentarer, jeg nyter sommerens siste krampetrekninger for fullt! Ble tilogmed solbrent her om dagen :P

krepsemor sa...

Er veldig enig i den 10 (100) på topp-lista di! Cosmos, selvskreven, georginer-ditto, klematis? Ja takk, mange flere! Du glemte erteblomster? De dufter nydelig....Her i gården er det bladplanter, i tillegg til alle de andre dillene, som får haken til å falle ned på brystet :)
Så flott du har fått det!

Gentiana nivalis sa...

Du verden hva du får gjort! Jeg er også gal etter cosmos! Fikk tak i noen frø med gulaktige farger i høst. Skal så til våren. Sannsynligvis er de gamle med rosaaktige farger finest, men en må liksom teste ting.

Tigertina sa...

Ånei, glemte jeg erteblomster :O De er såklart selvskrevne, samme med georginer!
Så spennende, trodde nesten ikke det fantes gule cosmos jeg? Håper de blir vellykkede :D

Inger Marie sa...

Flott innlegg!!..og det blomstrer godt hos deg ennå...jeg er også glad i cosmos..noe så lettvint og blomsterrikt!
Hyggelig å se hva du holder på med:))
Koslig at du vil være med på givaway:))

Tigertina sa...

Ja de Cosmosene er helt fantastiske :D
Måtte jo blir med, er så moro med giveawayer! :D

Anne (Moseplassen) sa...

Ikke bare to på en dag, men to skikkelig laaaaange også!

Veldig pent med den lyse grusen, vi skal legge grus ute her nå og jeg blir ikke riktig sikker på hva jeg skal velge. Vi tar nok ikke lys grus, men det har blitt vurdert ja.

Tigertina sa...

Hihi, har en uvane med å lage få og lange innlegg ;)
Takk for det, vi er veldig fornøyde med den! Det blir garantert kjempefint hos dere, uansett hva dere velger!