torsdag 19. juli 2012

Sol, sol, kom til meg. Regn, regn, gå din vei!

Som dere sikkert skjønner, det regner, tja, en del her om dagen =P
Så hagearbeidet består mest av gressklipping, snegleklipping og luking sånn innimellom regnskurene...
Joda, vi har hatt noen fine dager også! =) Det bare føles litt tungt når været setter en stopper for planene man gjerne skulle hatt utført... Men nok depping, her kommer noen bilder fra finværstimer i hagen den siste uka! =D
<- En lakserosa valmue i Nelsons sommerblanding..

<- En klase blå kornblomster, jeg har fått helt dilla på slike! Så vakre, enkle og tøffe! Disse har stått gjennom ukjent antall regnskurer, og er like fine! =D
<- Det er foreløpig 1 hvit en som lyser opp ved foten av piletreet =)

<- En er så mørkerød at den nesten er svart!

<- Lyseblå og hvitmønstret.

<- Blå og lilla...
<- Roa Mundi kommer stadig med nye blomster! Jeg elsker den! =D Den har hittil overlevd både lus og snegler, så denne er en skikkelig tøffing!

<- Se, her blir det pleeeeeen! Har ikke hatt så stort behov for sprederne som står utpå her akkurat ;) Kan hende det er høyt og tøft nok til at vi kan klippe dette gresset en gang før vinteren!
<- Hehe, at jeg aldri lærer! Klarer stadig å gi meg selv noe vldsomt med prikle/tynnings-arbeid =P Her blir det diverse salattyper, noe jordbær, tårnjernurt, ramsløk og sølvmalurt - de tre sistnevnte fra min Hemmelige Hagevenn 2012 :)

<- Drivved funnet lags stranda i Karlstad, dette skal bli hylle på verandaen!

<- Kløver kan være fantastisk vakker. Den er også veldig fin å ha i hagen, for den binder nitrogen fra lufta, og frakter den ned i jordsmonnet rundt og under seg. Så den er bestevenn for de fleste andre planter, de som bruker nitrogen til å vokse!

<- Salvia Nemorosa i forkant, og dusk-salvie bakenfor.

<- Dusksalvie.

<- Lavatera thuringiaca, aka poppelrose, eller Gråmalva er ikke i Malva-slekten, selv om den ligner veldig! Den er en tidligere legemiddelplante, jeg har den mest fordi den er vakker! I år har den blitt nesten meteren høy, i fjor var den bare 40 cm.. Ble sådd i fjor, så det er tydelig at det hjelper å få ett ekstra år på baken! Eller rota, alt ettersom =P

<- Her har vi pil av ukjent slag, når de blir større skal jeg flette dem sammen til en vakker hekk/levende gjerde!

<- Westerland har kommet med flere blomster, de siste er mye mer "riktig" farge for flammebedet. Mer oransje enn rosa ihvertfall =P Den er uansett utrolig lekker, akkurat slik form jeg liker!

<- Lykkefund blomstrer, og dufter nydelig! =D

<- Kaprifol (lonicera heckrottii) blomstrer og =D

<- Nærbilde...

<- Verbena Bonariensis, eller kjempejernurt! Denne ble kjøpt og plantet i våres, og har tatt heeelt av i høyden! Vurderer å omplassere den litt, for plantet den så den skygger på den pittelille peonen jeg kjøpte den sammen med ;) Får vente til blomstringa er ferdig vel..
<- Ny "krok", aka lysholder =)
<- Lavendelen i "rotebedet" ved garasjen trives i sanda der =D

<- Valmue, egenhendig stjålet frø fra min reikilærers hage før hun flyttet =)

<- Enda en revebjelle har slått ut i blomst =)

<- Margeritten fikk ett nytt og storslagent blomsterflor etter litt klipping og kniping av daue blomster!

<- Cosmos bipinnatus :)
















Skulle gjerne lagt ut enda flere bilder, men Photobucket, der jeg har lagt bildene, ville ikke mer idag... Så da blir det ett nytt innlegg en av de kommende dagene istedet for er megalangt ett nå =P
Håper værgudene ombestemmer seg og sender regnskyene ett annet sted resten av måneden! Men om de ikke gjør det, så har vi ikke smeltet eller krympet enda =P
Vi leses!





4 kommentarer:

Anne@A Little Fur in the Paint sa...

Beautiful!! I have just discovered your lovely blog, Dear, and am now following you...♥♥
Best,
Anne

Vivi sa...

Hei!

Kjempe fin blomstring hos deg, tross for mye regn.
I dag regner det veldig hos meg også. Jeg håper på litt sol snart, så vi kan nyte alt det flotte i hagen!

Klem

Hagealven Lunalu sa...

Så nydelig blomstring hos deg. Likte spesielt godt den mørke valmuen!
Håper regnsangen din hjelper, nå vil vi ha sooool!!!
Riktig god helg, klem fra Lunalu

Tigertina sa...

Hihi, takk for koselige kommentarer! Ja nå vil jeg ha sol! Det har faktisk vært noen fine soltimer her idag =D
Anne - Welcome!