tirsdag 10. juli 2012

Endelig blomstring i hagen =D

Det har jeg venta på altså! ;) Har vært uvanlig kjølig i juni, så veldig mange av plantene mine har stått med knopper og veeeeenta leeeeeeeenge! Og siden jeg ikke finnes utålmodig, så har jeg ihvertfall ikke stått med rompa i været og hodet inni bedet og lett etter utsprugne blomster hele juni måned vel? Åneida, jeg er da ikke så spent?

Eh jo, har nok gjort nettop det mellom regnskurene gitt =P
Pionene sprang ut rett før vi dro til Karlstad, de er veldig sene i år! Men det gjorde ingenting, for de stod jo like vakre da vi kom hjem igjen! =D

Her kommer enda ett bilderas, dette fra egen hage:




<- Se på de vakre kornblomstene! =D

















<-Titta vad jag kom hem till! Hihi, ja jeg har hørt svensk hele uka =P Men Sjekk disse nydelige her a?





































































<- Dianthus Barbatus - selvsådd i fjor! Lekker bunndekker =D















<- Pionvalmue :D Sådd i våres, og kommer i masse former og farger!















<- Enda en pionvalmue!






















<- Cosmos - pyntekorg.






















<- Pionvalmuen igjen :)
















<- Heuchera "frosted violet" blomstrer :D
<- Digitalis, selvsådd i fjor!
<- Minirose Mandarin var den første som blomstret i år :)
<- Flekktvetann, den lyser opp i bunnen av bedet!

<- Nellik ukjent type, toårig type som blomstrer på 4. året ;)
<- Masse masse kornblomster =D Både rosa, blå og lilla! Meget fornøyd med denna sommerblandinga fra Nelsons! I fjor var den ikke bra, men i år spirte så og si alle frøene =P

<- Kornblomster og Lillepus/Joy!

<- Ja jeg veit, ække no'n hageblomst detta! Men må bare vise frem de fantastiske orkideene mine =D

<- Enda en pionvalmue!

<- Synes nå denne fylte typen er absolutt lekrest! Men de enkle i bakgrunnen er absolutt ikke å forakte de heller! =D

<- Jeg som trodde pionvalmuer bare var 1 type og farge... Åneida, her er det mange forskjellige skjønnheter! Rene missekåringen dette =D


<- Hmmm ja.. I forrige innlegg nevnte jeg dette med farger som klæsjer... Kanskje jeg ikek skulle kaste stein, når jeg titter litt nærmere på denne =P Men har nå ihvertfall ikke plantet denne fargen med vilje, den bare dukka opp i pionvalmue-blandinga.. Også er det i potte på verandaen, ikke i beda..... Skal ta frø og kaste oppi flammebedet når den er avblomstret :)
<- Forvillet Malva Moschata i pionbedet! Har sikkert kastet ut noen frø en gang.. I fjor poppet de plutselig opp overalt, har ikke hatt dem før! Nå er disse skjønne, sarte (Men akk så hardføre!) malvaene over hele øvre del av hagen, og jeg er så glad! =D



<- Har mest hvite, men også noen lekre, sart-rosa......

<- ....sånn som denne! =D

<- Høyreiste revebjeller.

<- i forskjellige toner...

<- Jeg fikk feriepenger første juni.... Ikke lurt når ferien er i slutten av juli.. Da er nemlig aaaalle penga borte innen ferien dukker opp =P De som er synderne er blant annet Ebay..... Sjekk detta vindspillet f.eks? Ække rart man blir blakk? =P

<- Eller detta?

<- Eller denna? Skal vi bare si det sånn at jeg vant flere auksjoner enn forventa? X) Om du også vil bruke opp feriepengene på hageting, så heter selgeren så mye som: chosentreasures4u Skummelm skummel butikk for lommeboka.......

<- Her er det ene vindspillet hengt opp =)

<- Og det andre har fått midlertidig plass her ved drivskapet, frem til jeg får på plass noen nye skruer og kroker..

<- Engelen har fått plass over sofaen, der kan den henge og passe på alle som sitter der =D

<- Se, det blir tomater i år =D Nå vil jeg ha masse sol, så disse småttingene blir store, røde og saftige!

<- Sommerblandingen med kornblomster...

<- Tagetes "Naughty Marietta"

<- Mer pionvalmue...

<- Hele verandahjørnet! Ja den ene potta står skjevt =P Har ikke hull i bunnen, så må helle av vannet iblandt ;)

<- Jammen sprang ikke rosen Mundi ut idag og =D Er den ikke herlig? Jeg elsker slike morsomme, litt uvanlige tegninger!

<- Westerland har også kommet i blomst! Håper den blir mer oransje etterhvert, for nå synes jeg den var ille rosa? Og det går ikke an nede i flammebedet altså =P

<- Kaprifolen trives og kryper stadig lenger opp på rosebuen!

<- Jeg skal kjøpe min svigerinne sin lekre rosebue, da hun skal ha en ny, og det gleder jeg meg til! =D Det er en slik en <- som skal erstatte dette gamle rakleverket fra Plantasjen...

<- Hagen begynner å få det romantiske english cottage-inntrykket jeg ønsker! =D

Næ, har du titta helt ned hit! Nå er jeg imponert! Vet det ble ett voldsomt langt innlegg, men hadde så mye på hjerte... Eller rettere sagt; minnekortet =P
Håper dere koser dere like mye med slike blomsterbilder som meg! Nå skal det bli litt mer tid til å titte rundt på bloggene deres, ettersom ferien bare er noen arbeidskvelder unna =D

God uke videre alle sammen! Klemmer fra meg til dere!

9 kommentarer:

Marit sa...

Så mange flotte blomster du har. Jeg likte spesielt godt alle valmuene dine :-)

Lene fra Lillehammer sa...

Masse flotte blomsterbilder da gitt og det første pionbildet må da være Sarah Bernhardt? Jeg har flere av den i hagen og det er definitivt peon nr. 1 for min del. Selv har de ikke sprunget ut enda, men det er ikke lenge til vil jeg tro............SÅ SANT REGNET GIR SEG OG VI FÅR LITT SOL...AAARG.
Men utrolig nok har det ikke regnet i kveld så jeg har nå fått vært ute en del og sett på den litt småtragiske hagen. Jaja, regnet får man ikke styrt så mye over.
Ønsker deg en god natt og en flott onsdag!

Tua sa...

Mye fint i hagen din, valmuene er så fine, her blomstrer de ikke enda. Å pionene er superlekre :)) I like.
Du må ha en finfin ferie, jeg skal bare jobbe i dag, så er det endelig ferie :))
Klemmer.

Mariann sa...

Så kjekt å komme hjem, når det er så mye fint som blomstrer i hagen. Orkideen din hadde jo veldig mange blomster, nydelig. Her blomstrer også peonene. Håper det ikke blir altfor mye regn på blomstene.
Ha en fortsatt fin uke!

Bille sa...

Post i vei, det er alltid kjekt med blomsterbilder! Og særlig når de blir servert med entusiasme :D

Flott farge på den mørke valmuen! Ellers må du nyte blomstringen nå som den endelig har startet! Faktisk er det litt greit med ikke altfor mye varme, da varer de fleste blomstene mye lenger.

Tigertina sa...

Puh, nå ble jeg letta! Glad dere liker masse bilder :)
Lene fra Lillehammer: Peonen er en gammeldags type fått av farmor, som hun bare kaller for rosepeon, alle peonene er fra samme tue! :)

Takk for kjempetrivelige kommentarer, nå skal jeg rundt og titte på bloggene deres igjen :)

Hagealven Lunalu sa...

Wow - så mange flotte bilder! Pionene er jo bare til å spise opp! Har ingen selv - tror ikke jeg har tålmodighet til en så vakker og vanskelig?! blomst. Men elsker malvaer - og det gjør jo absolutt ingenting at de er så hardføre..!!!
Men valmuepionene dine var også nydelig - absolutt noe jeg må se nærmere på!!!
God søndag til deg, klem fra Lunalu

merethe sa...

Hei på deg :) Her var det masse flott å titte på. Utrolig vakre peoner du har. Kanskje du har noen frø å bytte bort til høsten? Så kan jo du titte om det er noe her hos meg du kunne tenke deg? :) Ja det er litt av en sommer vi har hatt,kjølig og våt. Men jeg går hele tiden og håper på varmere solrike dager. Uansett, bare det er opphold så koser jeg meg i hagen. :) Ha det så fint. Klem Merethe

stallnilsen sa...

Heia og takk for koselig kommetar inne hos mæ ,Ø)

Gurimalla kor masse fine blomstrer som blomstrer hos dæ nu, har også tatt enormt masse bilder fra hagen min som også blomstrer fint nu, men sparerbildene til innlegg senere ;O)
kan jo ikke vise alt med en gang.
Missunner dæ de fine pionene, mine blomstrer ikke, og valmuene dine er bare skjønne :O)
Mine kornblomster blomstrer også kjempefint iår :=)
Takk for titten, har kost mæ masse med bildene dine :O)

Lisbeth :)