tirsdag 13. mars 2012

Direktesåing på gang!

Ja du leste riktig - jeg har sådd direkte ut i mars! Det tror jeg er ny rekord her i nordre Østfold!
Idag var det over 30 varme i solveggen, det er kun noen få snøflekker igjen i skyggen, og krokusen begynner å bevege på seg! Nå er det offisielt vår hos meg, og nåde værgudene om de våger å ombestemme seg nå altså! Da altså......!
Har kastet ut en halvparten av alle frø som egentlig skulle forkultiveres inne, så får vi se åssen det går!
Blant annet kastet jeg ut ringblomst, nellik, valmue, sildre, iris og en haug med andre frø både fra frøboks og bestilling!
Må si jeg har vært flink i år, har ikke bestilt meg noen nye frø! (Okay, bestilte for 200 før jul, men det var i fjor =P ) Har riktignok bytta frø i frøboksen til Hagegal, og meldt meg på en planteimport, men i forhold til frøhaugen jeg bestilte i fjor, er dette ingenting!*Klappe seg selv på skuldra*!





Her i helga fikk jeg ett innfall, som ble fulgt opp idag! Har nemlig "arvet" ett par sidestøtter til en hagebenk fra pappa.. Plankene var råtne, men sidene er av smijern.. Har hatt dem lenge og planlagt å pusse og male dem, men har liksom aldri kommet igang.. Men nå fikk jeg endelig fart på baken! Eller pussepapiret =P

<- Ganske fine, men temmelig slitte =P Som dere ser, så var benkeplankene gule da den stod hos pappa!



















Etter ett par timer pussing, vasking, tørking og spraying  ble resultatet slik:
<- Nå står de til tørk inne foran byggvifta til Mats.. Sprayet dem med svart Hot Paint fra Biltema (Motormaling).. Den skal fungere på griller og andre utendørs metall-gjenstander, så krysser fingra for at malinga holder! Ellers blir det Bengalakk neste =P
Neste steg er at Mats kapper til noen planker, og at jeg maler dem. Mest sannsynlig blir plankene hvite. Tror benken blir ille fin ved siden av dammen! =D




Og nå er det rett før blåveisen springer ut her! Det gleder jeg meg til!
Det er bare noen flekker snø igjen i skogen nå, det er rett og slett herlig å gå tur der nå! Bare se her:
Det er fremdeles ganske mye is igjen i dammen, så det tar nok noen uker til før fishyene kan slippes ut, og evt nye kompiser kan skaffes til dem, men det går rette veien nå! =D

Og dermed sier jeg takk for idag, god onsdag kveld til dere alle! =D Kom dere ut i sola, og plukk hestehov! =P

12 kommentarer:

4 i Kiellandsgata sa...

Så kult! Jeg har vår jeg også, problemet er bare at det bøtter ned slik at det omtrent ikke går an å være ute. Håper på bedre vær om ikke så lenge. Lykke til med frøene=) Det blir artig å følge med på hva som kommer opp om en stund=) Vibeke

Marit sa...

Det blir skikkelig fint! Her er det også fint vær og jeg håper det fortsetter så resten av snøen blir borte. Direktesåing i mars er virkelig rekordtidlig ja!

Maria sa...

Så stilig benk! Tar litt tid å fikse på gamle ting men somregel er det verdt det:) Og så spennende med vår-sådd, håper det går bra. Ringblomsten har jeg sådd hele året nesten og den skuffer ikke. Ha en fortsatt fin dag!

Tua sa...

Flinka du :)
Det er ikke så vår her, men håp er det. Har iallefall sett hestehoven og i dag ankom trosten på foringsplassen, da _er_ det vår.
Fortreffelig onsdag til deg også.

merethe sa...

Deilig med vår :) Mye mere snø igjen her på Hedmarken. Men det går rette veien og det er bra. Masse står med store knopper i hagen og forsytiaen kommer til å blomstre bare det blir litt mere varme. Gleden er å ta og føle på nå ...sol som varmer, fugler som kvitrer de vakreste triller...ja livet er godt...alt våkner til live igjen.. til og med jeg :D Ha det så fint. Klem Merethe

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Gode billeder
Held og lykke med frøene.
Her har vi haft gråvejr og kun godt 7 graders varme.

Tigertina sa...

Takk for kjempekoselige kommentarer! Ja nå er det vår, og det er helt fantastisk! :D God helg alle sammen!

Inger Marie sa...

Heisan:)...spennende med såing ute på denne tiden...:)...du skal se det blir et vakkert flor:))
Ønsker deg en fin ny uke og koslig du kikker innom meg:))

New Dawn sa...

Direkte såing allerede nå? Det skal bli spennende å høre hvordan det går :-) Bra tipper jeg.
Stolene dine ble kjempelekre og du må huske å vise oss hvordan de blir sammen med bordet :-)

naviana sa...

SV: Tusen takk for at du tittet innom bloggen min :) Kjempehyggelig. Jeg fikk ikke til å åpne den linken du gav meg, kan du poste den på nytt kanskje? Vil veldig gjerne se! Hilsen www.naviana.blogg.no

Tigertina sa...

Takk for koselige kommentarer :D
Ps: New Dawn: Det er en lang benk, og bord er snekker-sjargongen for planker ;)
Men skal så absolutt dele med dere hvordan den blir, er jo litt igjen før den er brukandes til å sitte på :P

Tilly Tholen sa...

Hei! Jeg er veldig nysgjerrig hvordan det gikk med den gamle hagebenken som du malte med Hot Paint fra Biltema! Holdt malinga? Har også en gammel benk som jeg har så veldig lyst å pusse opp! :-) Mvh Mathilda