torsdag 22. mars 2012

Det blomstrer!

Ja, da er det skikkelig vår! Nå er både hestehov, blåveis og krokus igang!
Blåveisen har stått i knopp i 2 uker, og jeg harvært ute og tittet nesten hver dag.. Og idag var det plutselig de vakreste blå blomster inne i syrin-krattet!
Jeg elsker veiser, de er så enkle, og likevel utrolig skjønne! Og budbringere om vår - som er min nest-mest-favoritt årstid, rett etter sommer.. Vel, jeg liker dem ikke noe mindre av den grunn =P


og krokusene har også begynt å livne til! Der har det vært mange søte, grønne stilker som har stikki opp imellom snø og is, men det er først de siste par dagene noen av dem har sprunget ut! I skrivende stund er det svart ute, men det var2 slike vakre, hvite som lyste opp tidligere idag (Eller, igår =P ) :

<- De er noen skjønnheter, disse krokusene og!
Idag var det så varmt at jeg fint kunne sitte ute med bare legger, og sooole meg! Herlig! Jeg elsker denne tida!

















Men den ene hønepøna her til gårds har blit litt pjusk! Jeg vet ikke helt hva det er med ho.. Det er bare 3 av 4 som legger egg, men det er greit nok, slik har det vært siden i høst, og det er ikke så uvanlig at noen slutter å verpe. Men, nåe3 av 4 er skikkelig renslige og aktive, mens den siste har noen alvorlige møkkaklumper i fjøra i rumpa, og er mye tregere enn de andre, da begynner jeg å fundere... Så jeg tok tuppa under armen (De er alle ganske så tamme!), og fant fram saksa! La høna på fanget, på ryggen, og klippet vekk så det bare er stubb igjen i baken på a.. Høres kanskje slemt ut, men nå er ho renere ihvertfall.. Men veit dere hva so skjer nåe høner legges på ryggen? De sovner! Bare se:
<- Jeg venta nesten å høre snorking..... =P jeg har noen snille høner, det skal ingen si noe på! De stikker ut av hønsegården iblandt, når jeg renser og rydder inne hos dem, men det er bare å drive dem tilbake igjen, og så hopper de inne selv!








Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på hønsesykdommer (Jeg gikk på Tomblandbruksskole, og hadde husdyr, men læreren våres var litt for glad i ku.. Så vi hadde 4 timer i uka med ku - hele året... Og det ble vel ca 4 timer tilsammen med andre husdyr som høne, sau og gris... Jau jau, sånn kan det gå når hovedkriteriet for lærerne er at de er personlig kristne =P )
Mest sannsynlig har ho bare diare.. Ho spiser og drikker, og er løs i magen.. Sover og hviler mye, og bruser opp fjøra, men går stødig, og kommer og sjekker når det skjer noe!
De andre tre er helt fine.
Ett sted stod det at kamille-te i vannet skulle være fint, spesielt om det var innvollsparasitter som forårsaker problemene, så nå har de kamille-vann! Skal brygge litt mer til dem i morgen!

Mange mener at det bare er å kappe huet av dem så fort det er noe galt, men jeg er ikke en sånn person.. Jeg er glad i dyra mine, og vil dem det beste, og forsøker alltid å behandle dem først! Blir ho ikke frisk, så må det nok dyrlege til, men jeg kverker ikke dyra mine fordi de hangler litt altså!
<- Merkelige hønetuppa... Ho liker kos! Håper ho kommer seg fort, for da tror jeg hun blir ei kjempefin kosehøne for fadderbarnet vårt! 













Vel vel, jeg skal holde dere oppdatert på formen til frøken klukk!

Det jeg egentlig skulle vise frem, var de søte violaene og narcissene jeg har plantet ut i potter og ampler på trappa nå! Ble litt smålei de visne ericaene, og kom over disse i butikken:
<-Viola.. Tror det er stemor altså.. Men var Viola det stod på potta...
<- Narcisser... Eller påskeliljer, som de heterpå godt norsk! Kjøpte en proppa full potte og delte de opp.. De spretter nok snart vil jeg tro, om denne fantastiske varmen fortsetter! =D





















<- Perleblomster og narcisser! Litt farger må til! =D






















Georgineknollene er i jorda nå, dammen er så og si isfri! Og vinterdekket er tatt av alle trær og bed! Jippiiii! Vår =D
Utenom det så har vi brent litt bråte, og pella stein og røtter i området som skal bli plen i sommer (Håper jeg da =P )! Mats har fått lekta taket på verkstedet, med hjelp av broren Joakim, og nå maler han forkantbord = Meget fancy snekkeruttrykk, det betyr visstnok bord som sitter i forkant av, eh, noe annet fancysnekker-greier... De synes på bildet! =D *Plystrer og se litt blond ut*

<- Så sånn blir det! 
















<-Aaaalt du ser som er uten stein, trær eller bygninger skal bli plen.. Ønsk oss lykke til, tror vi trenger det ;) Kommer til å gå med noen kilo gressfrø her... Drømmen (har sikkert nevnt den opptil flere ganger før, men alle gode ting er mange, er de ikke?) er hvite gjerder langs begge sider av veien, grønne enger bak dem, og en allè med frukttrær hele veien ned til verkstedet.... Og ett par beitende hester og lamaer... *Sukker henført*.....




Vi får ta det ett steg av gangen, og nå er det klart for harving i hvertfall! Det er ganske ujevn grunn, det har sunket mye etter gravingen i fjor, så det må vi få retter ut om vi ønsker en nogenlunde god plen.. For det blir plen først, så får det heller vokse seg til eng senere (Sånn ca når vi ikke gidder å klippe nesten 2 mål plen lenger tenker jeg =P )

Me får nå sjå.. Drømmer og planer har vi, nå er det bare tid og penger som skal til! Det blir nok bra til slutt! Drømmer må man ha, og en god dose pågangsmot.. og ikke minst, evnen til å ikke se rot og klin mens alt dette pågår ;)



Nattinatt folkens! Nå får drømmersken og hønepleieren tusle i seng!
Ha en fantastisk uke videre, og god helg!

10 kommentarer:

Åshild i bestemors hage sa...

Dere har sitteklipper? Ellers vil to mål plen være i overkanten. Vi har vel ca 3 mål nå og jeg bruker 1,5 time 2 ganger i uka på sitteklipper med 60 cm klippebredde.

Maria sa...

Jeg har ikke sett/lagt merke til den nydelige headeren din før nå. Det inngrodde sommerhuset -- og julekortvinteren. Flott!

God bedring til Frøken Klukk - en høne som sovner på fanget ditt... kult!

Maria sa...

(Den er litt snodig, den klokken din. Den viser 12:13 her - og klokken er da vitterlig bare 8)

shabby chic og lavendel sa...

Hei... Blåveiser er nydelige! Eg har ei lita tue med disse skjønne små og blå blomstene.:)Så må eg bare kommentere det herlige bildet der du sitt med den skjønne høna på fanget. Snakk om at ho koser seg der i vårsola :)) Eg har ikke høner sjølv, men har andre dyr, og høne eller ei, en blir jo utrulig glad i dei då... :)

Ha en fin dag!
Klem klem

Tigertina sa...

Takk for koselige og konstruktive kommentarer!
Åshild: Vi har ikke sitteklipper, men har tenkt å skaffe det... Tar lang nok til å klippe det målet vi har nå =P
Maria: Takk, jeg er veldig fornøyd med den! :) Jeg skal titte på dette med klokka, men har hatt mye trøbbel med blogger i det siste, så kan rett og slett være derfor.. Men skal sjekke! :)
Shabby chic: Ja, er de ikke skjønne! Både blomstene og høna? :)

God og solrik dag ønsker jeg dere alle :D

naviana sa...

Tigertina:
Ah, takk for linken :) Kjenner godt til det huset og prosjektet til Simon Dale. De bygger nå opp en hel økolandsby i Wales, slik som vi gjør her i Norge. Noen tidligere innlegg om inspirerende hus:
http://naviana.blogg.no/1295124161_mitt_drmmehus.html
http://naviana.blogg.no/1295817327_mitt_drmmehus_del_2__.html
Nettsiden til prosjektet vårt: www.natursamfunn.no
Ha en fin dag du også! :D

Tua sa...

Så deilig vår du har, ser ikke sånn ut her enda, men det kommer, det kommer :) God bedring til høne pøne også, god du ikke bare avliver den, høner er da også liv.
Finfin torsdag til deg

4 i Kiellandsgata sa...

Så koselig at det blomstrer hos deg. Helt enig, veiser er utrolig søte. Skulle ønske jeg hadde noen i hagen. Jeg må nok vente en stund før det blomstrer her. Nå krysser jeg fingre for at ikke alt drukner! Det bøtter ned i Trøndelag. Eiendommen deres ser fantastisk ut=) Ha en fin kveld. Vibeke=)

Inger Marie sa...

Heisan:)...stakkars lille frøken klukk...håper den blir frisk igjen...og vi tar vare på dyene våre selv når de er syke:)
Og dere er virkelig arbeidsomme...mye å stå i med fremover...
Ønsker deg god helg:))

Tigertina sa...

Takk for det! Hihi, vi er egentlig ganske late, vi er bare veldig flinke til å vise frem det som faktisk gjøres X)
Ja, nå er det helt fantastisk vær! Skal virkelig nyte helga!
Frøken klukk virker mye bedre idag, er mer aktiv og livlig! :D