tirsdag 6. september 2011

Litt nytt i hagen =)

Trosset regngust og sur vind, og fikk plantet ut både kiwi, heuchera og magnolia idag!
Fikk tatt litt bilder og, men så var det rett inn igjen!
<- Magnolia Rose Mary skal få stå her, for seg selv og være vakker =D
<- Heuchera Frosted Violet skal få kose seg her ved dammen, sammen med Hostaen Funkia..
<- Og her er er kiwiene planta på rekke og rad! I tillegg fikk jeg skrudd opp espalieret jeg kjøpte på Bauhaus i går! Det var større enn forventa, og ble faktisk ganske fint, til tross for at det er av plastikk =)
Så her håper jeg at både kiwier og alpeklematis vil spre seg utover og dekke mest mulig av veggen =)




Det er tilogmed noen blomster som står i fullt flor nå:
<- En Malva som har spredd seg selv :) Har den både i hvit og rosa, og har tatt frø! De blir nok med i frøboksen på Hagegal utover høsten ;)
<- En ukjent, men morsom og fargesprakende buskevekst ved dammen! Noen som har navn?
<- Gråmalva - vill poppelrose på norsk ( Lat. Lavatera thuringiaca). Er den ikke vakker? =D Synes den er utrolig nydelig, og den tiltrekker seg masse nytteinsekter, og desverre, snegler..
Den er en flerårig urt :)
<- Kaprifolene ble plantet ut sent, og først nå blomstrer den ene (Hecrott-kaprifol). De har så artige blomster, Ligner liksom ikke det bildet de fleste har i hodet når man sier ordet "blomst" =P













<- Nå begynner eplene å ramle av gamle-treet, da er det høst...












Siden høsten nå offisielt er igang, så vil jeg advare alle lesere:
Det kommer nok til å bli litt andre temaer enn hage fremover, siden hagingen begrenser seg selv når overgartneren fremdeles ikke synes vi har fått nok vann og vind i år.. Så dermed er dere advart  =P
Det blir nok litt interiør, noe håndarbeid, maling, og muligens noe helt annet =) Så da blir ikke dette noen ren hageblogg i vinterhalvåret, men noe blir det garantert! Klarer jo ikke la være å planlegge til neste års blomster, prosjekter og frø!

Nei, nå regner det vannrett ute, så jeg koser meg inne med te-koppen, og prosjekterer nå å få kontoret/hobby-kroken ferdig.. I går fikk jeg opp hyller, og fikk malt dem:
<- Litt dårlig bilde, det var mørkt ute.. Men her skal jeg kose meg mange timer i høst! =)

Og med det sier jeg: god natt!

4 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Vi er flere av samme type bloggere. Jeg trodde det bare skulle bli en haveblogg, men behovet for å utvide reporoaret kom med høstmørket første året. Prøver likevel mest mulig å knytte postene opp mot planter, trær osv, men det lar seg ikke alltid gjøre.
Jeg har også kiwi. Har tatt planta inn to vintre på rad, men nå skal den få stå. Fikk et tilbakefall mht vekst da kulda kom brått etter flotte, varme dager i påska. Den kommer seg heldigvis sjøl om den ikke har nådd tilbake til samme størrelse.
Magnolia har jeg to av, elsker begge!
Heuchera Frosted Violet er ukjent for meg. Ser utrolig vakker ut. Jeg tror den ukjente planta di, er en høstasters av et eller annet slag.
Ellers er jeg også svak for malva, apotekerrose eller andre i slekta.
Har planer om å rydde opp i medisinurtebedet neste år. Får bruke vinterhalvåret til å finne ut hvordan jeg vil ha det. Et problem er at torvblokkforhandlere ikke svarer meg på e-post. Hadde tenkt å bruke det til 'mur'! Jeg får bare purre på svar. Rart de ikke vil selge!

Ha fin uke og takk for hyggelig kommentar ;:OD)

Tigertina sa...

Godt å høre vi er fler!
Er litt begrensa hvor mye hage man får skrevet om på vinterstid, så noe må man jo finne på ;)
Hmm, mulig jeg burde hatt dem inne.. Men det får stå sin prøve, jeg har nemlig ikke noe sted å ha dem ;)
Takk for navnetips! Den lignet veldig på ett av bildene jeg fant, så du har nok rett!

Lykke til med å få tak i forhandlerne, det er ikke alltid bare-bare... Skulle jo tro de ville selge mest mulig :)

Takk for meget koselig og omfattende kommentar! :)

hageglad sa...

Jeg hadde kiwi i en krukke og det gikk ikke noe særlig så du er nok lur som har funnet en egnet vegg til den. Skjønner problemet ditt med temaer for bloggen. Men det er jo hyggelig å se litt av de andre interessen du har også så jeg skal følge med! Hege

Tigertina sa...

Jeg krysser fingra for at det går bra med dem, det er den varmeste veggen i hele hagen :)
Takk for det, veldig koselig at du vil følge bloggen min! :D