torsdag 1. september 2011

Byggverk i hagen - konkurranse hos Moseplassen.com

Og her er mitt bidrag nr 1:

Jeg har alltid likt vann i alle former, bekker, dammer, sjøer osv.. Og da vi kjøpte hus med stor hage, var jeg ikke sen om å planlegge dam!
I år fikk jeg endelig satt igang, og nå er selve dammen så og si ferdig. Noe småplukk gjenstår, og det mangler en del pynt og grønt rundt og i den, men det er bare kos, selve jobben er unnagjort!
Her følger bilder:

Tidlig i april (hvor årets soldager ble brukt opp =P) Var jeg ute og tittet og planla.. Mesteparten av grublinga var gjort vinterstid, så det  var mest målning og siste finpuss på planene som trengtes.
Dermed var det frem med spaden, og her ser du fjellet er gravd frem. Tidligere var det plen over der (Ja det var veldig bratt!)

<- Okay, jeg juksa litt.. Min kjære hadde gravemaskin her pga verkstedet han bygger, og har tok et par-tre jafs med skuffa, og voila! Fritt frem for meg med spaden. Her er alt gravd klart, med hyller og dumper.
<- I enhver dam trengs det ett filter, Spesielt om man skal ha fisk! Pga plasseringen var det verken plass eller pent med en kasse med filter i. Dermed ble løsninga sumpfilter!
I teorien legger man en slange fra pumpa i dammen, inn i bunnen av filteret. Fra slangen blir vannet presset opp gjennom ett tykt lag med grus, og oppå der sumpplanter som tar til seg næring fra vannet.
Sumpfilteret mitt skal være over dammens nivå, og en bekk skal renne ned tilbake i dammen med det rensede vannet.
 <- Damdu innkjøpt fra Tropex, dette i slutten av mai.
<- Vann, vannlilje, flyteplanter og fisk på plass! :)













<-Vann og stein på plass!
<- Litt annen vinkel..

















Men etter noen uker fant jeg desverre ut at det raste masse jord nedi dammen fra skråninga.. Dessuten fløt damduken opp pga dårlig drenering under dammen. Vannet ble mer og mer grumsete, det ble mer rotete i pga en flytende damduk, og pga regn fikk jeg liksom aldri bygd ferdig sumpen. I juli fikk jeg nok av dette, og med hjelp av min kjære tømte vi dammen for vann, og flytta planter og fisker til en midlertidig beholder.
Deretter var det opp med damduk og underlagsduk, tømme vekk alt vann på undersiden, grave drenering, og fylle igjen en del av dammen så den ble mye grunnere.
<- Drenering på plass! 
<- Sumpfilter snart på plass =)
Slangen er tett i enden, men har mange små hull bortover..
<- Grus plassert =)
<- Sumpplantene er "plantet". All jord er skylt av røttene for å "trene" dem til å søke næring fra vannet. Her skal det bli helt tett-i-tett med planter, først da fungerer det optimalt.









<- Her har vi fått på plass sviller sånn at det ikke får rast noe mer ned i dammen! Det skal flere dit etterhvert, må bare få tak i fler ;)










<- Kantene er ferdige! Nå mangler det bare grønt, MASSE grønt!
<- ---og her er det litt mer grønt på plass! =)
<- Forhåpentligvis vil hele kanten bli dekket med grønt innen ett år eller to, slik at duken ikke synes!
<- Mer grønt =)



















Se, det renner!
Nå er pumpa igang, og bekken fungerer utmerket!
Jeg er veldig fornøyd, og er imponert over at du har orka å lese helt hit! (Ja jeg er flink til å lage laaange innlegg, men nå var det nødvendig for å få med alt =P )
Det har vært en langtekkelig prosess, men jeg har lært masse, og vet hva jeg bør og ikke bør gjøre neste gang. Er veldig glad for all hjelpen fra min kjære! Og ikke minst for selskapet fra kattene, uten dem hadde jeg ikke hatt noen å preke med i de lange timene her =P

12 kommentarer:

marit´s,,, sa...

Vann i hagen det er så fint ,damen ble så flott ,Marit.

Anne (Moseplassen) sa...

Så flott at du har laget underveisbilder TigerTina:) Morro å se hvordan det ble til, og lærerikt.
Supert bidrag til konkurransen :)

Tigertina sa...

Takk begge to :)

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Fabelaktig TigerTina! Blir nok et vakkert skue når alle plantene får vokst seg til. Blomsterstjernefamiliens hagedamprosjekt har stått på stedet hvil i år. Men fikk nå inspirasjonen tilbake. Prosjektet er ikke helt ulik ditt i omfang og struktur.

Blomsterstjernen

Tigertina sa...

Jeg håper og tror det blir skikkelig flott om ett år eller to :)
Hyggelig å være til hjelp ;)

New Dawn sa...

Så flink du har vært og dammen ble kjempeflott. Ønsker meg dam jeg også, men med en gang ordet dam blir nevnt her i huset så fordufter handymannen min i en fart.
Jeg får bruk kvinnelist så ordner det seg vel om noen år :-)))
jeg er ikke så sporty som deg så setter i gang på egen hånd.
Lykke til i konkurransen.

Mia sa...

Fantastiskt, något sånt drömmer jag om, men jag får ta det i mindre skala..

Tigertina sa...

New Dawn: Hehehe, ble brukt en del list og godsnakk her og skal jeg love deg ;) Men det var ikke noe som helst problem å få ham til å grave med maskin, så kanskje det er en gulrot å lokke med? :P
Det går ganske fort når man først har bestemt seg - og kommer skikkelig igang, og jeg synes det er verdt det! :)

Takk for det Mia, og lykke til når du begynner med ditt prosjekt :)

Anki sa...

For en jobb! Tror dette kommer til å bli kjempebra!!

Synes vann gjør en hage mere levende :)
Lykke til :)

Tigertina sa...

Det gjør det, og så er det så koselig med en klukkende bekk, og fisker :)

Takk skal du ha!

nr14 sa...

Flott dam og gøy å se bygge-bildene:) Lykke til i konkurransen:)

Tigertina sa...

Takk for det :D