onsdag 31. august 2011

Urteplukking og planter på salg...

Idag var jeg tidlig oppe (vel, tidlig for meg ihvertfall), og plukket urter =)
<- Fikk urte-plukke-kurv av svigers til bursdagen min, er den ikke søt? :D












Plukket idag:
Koriander
Kvann
Lavendel
Oregano
Peppermynte
Sitronmelisse
Spansk Kjørvel
Timian

Forrige lørdag var jeg innom Plantasjen på salg, og dermed ble det med noen søte små hjem.. En pakke tulipanløk - knallrøde papegøyetulipaner "rococco", som har blitt behørig gravd ned i Flammebedet! (Det litte bedet i hjørnet, med oransje, gule og røde blomster. Er langt fra ferdig, men det kommer seg!)
En Hosta "Funkia", og en Klematis "Justa". Hostaen ble delt i tre, og plantet rundt dammen:


















 <- Litt skurrete bilde, men men.. Denne skjønne klematisen skal få lov til å kose seg på uthuset! Det er falmet og slitt, og det er ikke verdt å bruke maling på det, og ihvertfall ikke bruke mangfoldige tusen på å kle det om! Og derfor skal denne få klatre og herje som den vil, og forhåpentligvis dekke store deler av veggen etterhvert!
Skal flytte noen humler dit og, jeg sådde noen i våres som jeg ikke har funnet noen god plass til, men her skal de nok få utløp for klatre-evnenen!
<- Jeg bare elsker klematis! Har nå 4 stk, Miss Bateman, Pink Fantasy, blå Alpeklematis og denne - Justa.
Det synes ikke så veldig godt på bildet, men denne har blålilla med rosa felt i midten.. Skikkelig lekre! Gleder meg til de står i fullt flor over hele veggen! Men - det stod ikke noe om herdighet på lappen, noen som vet?












Det var pent vær i går, og jeg passet på å komme litt videre på hønsegården. Gjorde ikke så mye, men spadde sand rundt kantene:
<- Hønepønene får sandbad ute i hønsegården også! =)












Og her er ett bilde av en skjønnhet som fuglene har sådd:

<- Slik ser det ut på kjøkkenet nå - og det lukter fantastisk!

2 kommentarer:

Mia sa...

Din Justa ser vakker ut, men hvor skal jeg klare å klemme ned en til?? Tål å tenkes over, er selv vill etter clematis.
Så fin ørtekorg du fått, lukter sikkert fabelaktig å ditt kjøkken, men hva bruker du kvann til?
Ha det fint :)

Tigertina sa...

Den er virkelig nydelig! Du har ikke noen planter som bør deles, slik at du får en liten bar flekk ett sted? ;)
Det gjør det! =) Du, det har jeg lurt litt på selv og ;) Bruker Kvann eterisk olje i aromaterapien, og der er den regnet for et universalmiddel på linje med lavendel.. Dermed tenkte jeg som så at den sikkert kan brukes til andre ting og.. Vet ikke om den vil gjøre seg i mat, men som utrekk, tinktur, kompress, eller lignende (Ja jeg er heksedoktor =P ) burde den fungere fint! :)

Takk, og i like måte!
Tusen takk for koselig kommentar!