fredag 12. august 2011

Hagedam-prosjektet er nesten ferdig!

Og i tillegg har jeg fått gjort litt annet forefallent før 1000 åpne hager =)
Hadde en skikkelig aktiv dag i går. Jeg skal selge bilen, så den ble skrubba og støvsugd etter beste evne, så ble plenen klippet, og kantklipperen fikk seg litt trim den og!
Tidligere i uka har jeg fått på plass slangen til pumpa, og begynt å legge stein i bunnen av dammen, + over slangen i sumpfilteret. Nå mangler bare litt mer stein, og planter på toppen, så er dammen klar! =D
Dreneringa er fedig, kantene er ferdig med stein og sand (Skal ha planter der, men alt til sin tid =P ), fishyene var veldig glade for å komme tilbake i dammen sin! Så her har det vært aktivitet i det siste ja!
Også har Joakim (broren til Mats), gjort ferdig veggene på verandaen, nå mangler bare maling! Grunninga fikk gutta på plass i går =D

Her følger litt bilder:


Under: Her er slangen lagt ut. Jeg boret små hull på oversiden med ca 5-7 cm mellomrom. Enden er tettet igjen.

 <- Slangen nesten helt dekket av stein. Steinen skal fungere som filter, pluss at den holder en noe motstridig slange nede =P
 <- Her er svillene på plass! skulle egentlig hatt flere høyder, men det får vi ta en annen gang. Dammen ble både grunnere og smalere etter omgjøringen, men tror ikke det var noen ulempe.
 <- Dreneringa. 1 rør som leder vann fra undersiden av dammen, 1 som går til høyre og 1 til venstre. Etter at overgartneren har vært så sjenerøs med vann i sommer, så oppdaget jeg at området rundt dammen nesten ble en myr.. Så nå håper jeg det problemet er løst!
<- Fra siden.
 <- Vannliljen har vokst noe voldsomt! Men ingen blomster enda, det hadde jeg heller ikke venta. Den har vokst opp fra en pitteliten rotstokk siden mai!
<- Se, bakvegg på verandaen! =D Nå er'n tett! Det tok jo bare ett år, mye mas og en snill svoger =P Takk Joakim!
Skal ut og klaske på litt hvitmaling nå før det er på tide med litt jobb igjen...

<. Har begynt å vaske litt og litt rullestein, for så å putte det oppi dammen.. Kjedelig og vondt-i-ryggen-arbeid, men det blir nok fint til slutt :D












I morra blir det mer action, det er siste innspurt før 1000 åpne hager! Blomkarsa mi har gått heden, så har investert i ett par andre gule blommor for å ha noe som blomstrer på trappa =P

Håper mange har lyst til å ta en titt, det er mange gode tips og ideer å ta med seg herfra, og her ser man hvordan det er gjort fra grunnen av! Har tilogmed litt blomstring, og mye kryddere og urter!
Velkommen =D

2 kommentarer:

marit´s,,, sa...

Så fint det ble ,gratulerer med ny dam det ønsker jeg meg også.
God helg ,Marit.

Tigertina sa...

Takk for det :D Og i like måte!