torsdag 2. juni 2011

Litt mer graving og sånt..

Og så har vi gjort enda mer ugang i hagen =P

Mats og gravemaskina liksom.. De assa!
Hehe =P Var vel kanskje littegranne min feil og.. Vi lagde jo to skråninger i gjor, den digre og en litt mindre.. Planen var å bruke dem som blomsterbed, men desverre har ikke det fungert.. Skråningene er for bratte, og ugresset har fått for stort forsprang.. Så nå bestemte vi oss for å bruke noe av overskuddjorda fra gravinga til å plane ut den lille skråninga, slik at den blir slak nok til å ha plen, og ikke minst - plen som kan klippes med vanlig gå-klipper...
 

Som sagt - så gjort! Det gjenstår å rake, fjerne stein, røtter og rusk, og så gressfrø, men vi tar det ett steg av gangen..


 


Selvom vi forsøkte å lage rettere flater i fjor, så ble det ikke helt vellykket overalt. Nå har vi virkelig jevna ut.. Nå er det nesten vannrett fra dammen og bort til verkstedet! jada, jeg veit mange hagegale ikke er så glade i plen.. Men jeg vokste opp med 2 mål plen, og elsket det! Ikke plenklippinga riktignok, men det å ha en så stor, myk flate å leke og herje på!

Vi flyttet en syrin og en skjærsmin i fjor, og de stod litt dumt til i bunnen av den lille skråningen, så nå har de fått nye plasser på toppen av den "nye" skråningen istedet =) De synes på bildet til høyre over... Tror det blir kjempefint når de får vokst seg til!

Stjernemagnoliaen jeg kjøpte her tidligere i vår har blitt plantet, og det var på høy tid.. Røttene var på vei opp og ut av potta.. Stakkars liten.. Tror den har fått det mye bedre nå! Den skal få vokse seg fin og stor ved siden av dammen, like ved syrinen.. Det blir skyggefullt, eller ihvertfall vandrende skygge i den delen av hagen, men det gjør ikke noe, for resten av tomta er ganske solfylt =)


<- Her er Stjernemagnoliaen midt i bildet, dammen skimtes såvidt til høyre, den flyttede syrinen til venstre..













Det blir nok en del bed etterhvert tenker jeg, men akkurat nå har jeg nok prosjekter å sjonglere.. Får ferdig dammen, verandaen og veranda-bedene, to fjellhager, overnevnte plenmaking, og en hel haug små frøplanter som trenger nye hjem etterhvert.. Oida, jeg skulle ut og gjødsle dem jeg ja.. Skal forsøke å få gjort det i morgen...

Så sånn ser det ut her nå =)

Også tok jeg den første brunskogsneglen her i går! Mordersneglen altså..
Gah, trodde krapyla hadde forsvinni, hele hurven... Er jo lov å leve i håpet er det ikke? Nå er det ihvertfall strødd Smartbayt eller hva det heter over alt rundt matplantene, for der hadde snegla kosa seg.. Den hadde det så fint på jordbærplanta mi atte =(
Men ikke nå mer >=/  Hadde de holdt seg i skogen hadde jeg ikke brydd meg, men når de spiser opp matplanter og blomster, da er det ingen nåde lenger... Liker ikke gift, men noen ganger bare må man.. For den brydde seg ikke om verken hvitløk eller tagetes.. Så da må det hardere skyts til..

Jaja, sånn kan det gå..

Ingen kommentarer: