mandag 27. juni 2011

Det er sommer, det er sol og det er helt fantastisk i hagen!

Og jeg har enda ett nytt prosjekt på gang! Klarer ikke å dy meg, får jeg en ide, så følger jeg den =P
Så nå er jeg igang med hønsegården!


Den blir på ca 18 kvadratmeter, så hønene skal få god plass å tutle rundt på :)
Stolpene og netting til dem er fra hundegården vi rev ned i fjor! Gjenbruk er tingen!
Vi skal også ha hønsenetting over hele gården, siden det er hønsehauk i området..
Tror detta blir bra! Skal tippe ett lass med sand inni der, for høner og alle andre fugler trenger sand og grus i den ene magen - kråsen, for å fordøye maten. Vassgrass er ett ugress som visstnok er veldig populært blant de fjærkledde, og jeg tenkte jeg skulle flytte det fra bedene mine og hit neste gang jeg luker =) Smart ikke sant? ;)

Om torsdagen hadde jeg litt tid til overs, og dermed lagde jeg meg enda ett prosjekt.. I fjor ble det kjøpt en billig rosebue fra Plantasjen, men den var veldig ustø og vaklevoren.. Ikke fikk vi festa den på noe vis heller, derfor ble den forvist til bak uthuset, og skulle egentlig kastes..
Men plutselig fikk jeg en god ide, og dro den frem igjen..
Nede på plena er det dyp jord til å stikke "bena" på rosebuen nedi! Og siden jeg har planlagt en liten skjermet kosekrok med benk, så er det jo ideelt med en inngang ikke sant?!

<- Som sagt, så gjort! Det ble gravd opp en del planter fra skråningen tidligere i år, siden vi i grunnen skulle dekke den med plast (har fremdeles ikke skjedd..), og ett par av de plantene var kaprifol!
1 stk Duftkaprifol (Lonicera Caprifolium), og 1 stk Hecrottkaprifol(Lonicera Heckrott Goldflame) fikk hver sin side av buen.. Det blir nok fint når de får vokst seg til!







 














Også har vi fått tak i noen sviller! En snill fyr i Nannestad gav dem bort, så vi kasta oss i bilen, med hengeren på slep, og dro av gårde! Det ble 6 2,5 meters sviller, 1 litt kortere og 2 midre biter.. Så nå kan jeg snart gjøre litt mer på dammen! Har ikke giddet å ordne med sumpfilter og sette i pumpe, så lenge det er så mye jord som raser nedi dammen enda.. Da vil pumpa bare gå tett.. Men når vi får på plass svillene kan jeg tømme dammen, rense den og fylle den med rent vann, og få igang filteret :)
Mangler bare grus og sand nå =) Fremgang, fremgang....





<- I natt ble vi kjørt hjem fra fest av min søster, vi kom vel hjem rundt 4.. Og tror du ikke det var elg-vandring rundt ved oss? Først holdt Frida (søstern) på å kjøre av veien fordi det stod to elger på jordet på motsatt side av veien for huset vårt.. Og idet vi hadde parkert og skulle ut av bilen, fant vi ut at det stod to elger til nede ved gjerdet hos oss! I tillegg møtte vi en elg halvannen kilometer før vi kom hjem..
Det var skikkelig liv! Moro å bo på landet og få oppleve slikt! :)


Og mens vi var på tur om lørdagen, så passet jeg på å stikke innom Plantasjen ved E6 ved Skedsmo.. (Ja, jeg vet, man børstøtte lokale gartnerier og alt sånt..  Men desverre har jeg ikke funnet noen lokale gartnerier, så da blir det enkleste løsninga.. Selvom man er hagegal så må man enkelte ganger ty til nødløsninger =P )
Butikken er vel minst 3 x større enn den i Askim, og har dertil bedre utvalg.. Det holdt på å bli en ille dyr "snartur" (Min kjære ventet 3 kvarter i bilen, etter at han hadde vært på Maxbo- nabobutikken), men jeg klarte å styre meg...
De som ble med hjem var blant annet ett epletre - Quinte, siden vi skar ned det ene som stod her.. Epletrær trenger å være to for å bli pollinert, de blir ikke befruktet av eget pollen ( = selvpollinering).. Dyrt, men fant ett fint, lite ett med mange grener =)


<- Jeg fant også en rosa lavendel på tilbud! (Måtte nesten sloss med ho i kassa for å få den til rett pris men.. Er flere grunner til at jeg egentlig ikke liker Plantasjen.. Men jaja, jeg fikk den nå ihvertfall =D )
Her er den plantet mellom den fantastiske Dianthusen min (nellik) og rosen Martin Froebischer. Nelliken har fulgt meg siden balkonghagen -09, og rosen fikk jeg av svigers!





De hadde jo vannplanter på Plantasjen! :O Og derfor hoppet det en hvit Mazus oppi tralla, sånn helt på egenhånd! Sverger! Okay, den hoppet ikke, men ba så pent om å få bli med at jeg ikke klarte å si nei!
Den skal enten i selve dammen eller i sumpfilteret, har ikke bestemt meg helt enda..

Det siste som ble med hjem, var en rose jeg har ønsket meg en stund, nemlig Lykkefund! Den er visstnok utrolig hardfør, vokser fort, dufter fantastisk og er utrolig vakker, og jeg klarte ikke dy meg.. Men hvor jeg skal gjøre av den, det kan jeg spørre meg selv om... Min kjære har nektet meg å ha klatreplanter på huset (Noe jeg har sniki meg glatt unna ved å plante dem langs rekkverket på verandaen =P ), men garasjen og uthuset er lovlig.. Hmm.. Om jeg ikke finner på noe annet smart, så blir det kanskje på garasjen sammen med alpeklematisen jeg også fikk av svigers =) Den har vokst dårlig i år.. Mens Miss Bateman har kommet med en blomst, til tross for at jeg trodde den var dau i våres!



















Har igrunnen også lyst på en slik stor rosebusk med rosa blomster som Charlotte har (se http://libakksliv.blogspot.com/2011/06/de-nydelige-rosene.html ) også... Den som venter på noe godt..........

På trappa blomstrer ringblomstene! De er helt fantastisk nydelige!Jeg er ikke så glad i oransje, men likevel er ringblomst en av mine favorittblomster! Bare se her:
Er det rart jeg elsker denne?







Hmm.. Av en eller annen grunn ble ikke hele innlegget lagret, og jeg må legge inn resterende på nytt.. Dere får bare beklage om det blir litt hurtig-mekk, men jeg brukte en halvtime på siste del, og plutselig var alt borte :'( Så nå bare legger jeg inn bilder igjen, men tror det blir en del mindre tekst..

Er det andre som har problemer med Blogger for tida? :S Jeg får sjelden kommentert andres blogger og slikt... Mystifistiske greier...

Men her er bildene ihvertfall:


<- Miss Bateman... Lekker dame! :D
 <- Prunus Cerasifera Nigra, en lekker dame i fine farger!
<- Grønnsakshagen er grønn og frodig :D
En skjønnhet på skjønnheten!



<- en iris-variant.. Denne skal i sumpen etterhvert :)
Ja jeg elsker dianthusen min! Den har fulgt meg siden balkonghagen 2009, og blomstrer like villig og overdådig hvert år, til tross for x antall flyttinger og hardhendt behandling.. Toårig du liksom...
 <- Ringkrage, finnes i ett utall fargekombinasjoner!
 <- En fylt ringblomstvariant!
<- En slags slør jeg fikk av svigermor, er den ikke nydelig? Blir bare mer og mer sky-aktig, og blomstrer konstant!
<- Salvia Nemorosa - vanlig salvie. Lekker, tiltrekker snille insekter, sunn og fin mot luftveisproblemer.. Fin i te og som uttrekk! 


Da vil jeg ønske alle sammen en riktig god natt, og en flott ny uke! Pass på dere selv! 

2 kommentarer:

marit´s,,, sa...

Her er det så mye fint ,det er artig med nye prosjekter en kan jo ikke bare sitte stille.
Ha en fin dag , Marit.

Tigertina sa...

Takk fo det :) Prøver å dele hagegleder med flest mulig :D
Hehe nei, det blir for kjedelig, må ha noe å planlegge og se frem til!
Takk, og i like måte!