søndag 8. mai 2011

Nytt prosjekt på gang!

Klarer ikke å holde meg til bare ett prosjekt av gangen =P
Så mens Mats har gravd og begynt å fylle ut veien til verkstedet, så har jeg snekra pallekarm! Planla egentlig å kjøpe, men så har vi litt stramt budsjett, og dermed tar man hva man finner rundtomkring.. I dette tilfellet var det fine, impregnerte rester etter byggingen av veranda i fjor =D Det var jo midt i blinken!
Gjorde det meste selv, fikk bare litt hjelp til å skru sammen de siste ( Mats er snekker, og gjør jobben "litt" fortere enn meg =P )
Hadde kun nok materialer til 1 pallekarm-bed, så potetene, maisen og jordbæra måtte jeg finne på noe lurt med.. Og vips, så hadde jeg noen nye grønnsaks-bed helt i kanten av plenen! Ble ikke værst, om jeg skal si det selv ;)

Ferdig snekra:


Plassert der den skal "parkeres", målt og kappet veiduk for å hindre uønskede gjester i å ta bakveien inn til grønnsakene =P Dotten inspiserer at matmor har gjort ordentlig jobb!




Jeg spikret duken fast litt oppetter kanten på innsiden. Dette for å gjøre det penere, og for å hindre at jord  tar turen ut.


Fylt på med jord =)



Plantet brokkoli, sukkererter, koriander, merian, hvitløk, gulrøtter og 3 forskjellige salater.. Troooor kanskje det ble litt vel mye i en pallekarm.. Men skitt au, får bare være nøye med å luke ut om det blir for trangt! Noe var forspirt inne, noe ble direktesådd.
Det siste jeg gjorde var å spikre en bit veiduk over hele karmen, for å sikre at ikke kattene benytter området som dokasse... Og også for å hindre insekter jeg ikke ønsker å ha her.. Desverre målte jeg ikke før jeg skar, og resultatet ble en nesten dekket pallekarm =P



Og her er kant-bedet for poteter, mais og månedsjordbær! Ikke se på gjerdet, det tåle dårlig at vi fylte ut plenen der i fjor.. (Har enda ett prosjekt på gang - nemlig hekk langs gjerdet, slik at gjerdet kan fjernes snart... )


Og med det sier jeg nattinatt! På tide å senge, selv for hagegale! =P

4 kommentarer:

marit´s,,, sa...

Så flink du er med hammeren da dette ble jo kjempe bra.
Jeg har også kasser til mange planter og en sparer seg for mye jobb utover sommeren med det.
Ha en fin dag i hagen Marit.

Helene sa...

Hei! Artig prosjekt du holder på med! Jeg driver nettopp med det samme:-) Lurt å sette duken fast i Karmen! Der ga du meg en idè!!

Blir spennende å følge deg videre!

Hageklem,
Helene

http://helenesblogadresseat.blogspot.com/

Knitgirl sa...

For e koselig blogg du har! Jeg skali gang med fiksing og ordning i hagen vår og så søkte jeg på hageforum og fant bloggen din via hagegal.

Spennende å se hvordan du har plantet grønnsaker i den kassen. Jeg har en gamml sandkasse ungene har vokst fra som jeg har tenkt å plante i og lage en grønnsaks"boks" Nå består utfordringen bare i å hindre nabokattene i å bruke den som do...God helg!

Tigertina sa...

Takk skal dere ha for hyggelige tilbakemeldinger :) Koselig å kunne være til inspirasjon! Det kommer mer etterhvert, bare kontoen strekker til for materialer ;)

Knitgirl: Lag ett nett av pinner, eller bruk duk som meg over kassen! Det holder selv de mest ivrige katter ute!