mandag 4. april 2011

Omgjøring i hagen - i år igjen ;)

Vel, da var det bestemt.. Nå som snøen nesten har fosvunnet i sol-siden av hagen, så ser jeg hvor mye luking som må utføres i den støre skråningen..  Og det er mye på grunn av at en del av jorden fra den gamle plenen ble lagt på der, og der var det med en del gress-frø.. Og den lukejobben har jeg funnet ut at jeg ikke kommer til å gidde å holde vedlike, siden det er mange kvadrat ugress for hver kvadrat med ønskelige planter = P
Dessuten er jorda for grunn til å plante noe mer fornuftig der, så noe må gjøres!
Siden vi likevel skal grave ut til verkstedet til Mats, så får vi en del jord til overs.
Planen er nå å bruke en del av den jorda, og fylle ut mer i skråningen, for deretter å dekke med duk for å hindre ugress!

Samtidig kommer vi til å fylle ut litt her og der, som nå bare er steinur med kratt i... Så da blir det mer plen, og forhåpentligvis kun der vi vil har det denne gangen =P

Jeg er litt usikker på hvor vi skal gjøre av grønnsakshagen før jeg får råd til pallekarmer.. Den er nemlig litt upraktisk plassert med tanke på anlegging av veien til verkstedet.. Hmm, er ikke alltid bare-bare med skrå og smal tomt skal jeg si deg! =P  Må nok litt mer planlegging til, hadde vi hatt råd hadde vi nok leid inn en hagearkitekt for å finne smarte og pene løsninger! Meeen, vi får vel heller finne dem på selv tenker jeg =P

Vi har planer om å lage en pen kant nedenfor skråningen, vi står mellom to løsninger:
1) å lage en forskaling, isolere og mure opp en kant som vi fyller jord mot, eller
2) bygge opp med gamle jernbanesviller.

Vi heller mot jernbanesvillene, som er både penest og billigst. Vi slipper å grave ned for å isolere, og tre en penere enn betong uansett..  Det er ikke bare skråningen, men ett par andre steder og som trenger pene kanter.
Det blir nok forhåpentligvis fint resultat til slutt =D

3 kommentarer:

RandiF sa...

Pallekarmer trenger ikke koste mye. De fleste butikker/firmaer får varene sine levert på paller og har sikkert overskudd av pallekarmer liggende. Plantasjen tar jo en helt uhørt pris for de, 250 kr tror jeg, mens det ganske sikkert går an å få tak i dem nesten gratis.

Hanne sa...

Prosjekter i Hagen hører med hver vår. Selv føler jeg meg som sjefsplanlegger og prosjektigangsetter. Skal selv legge vekt på kjøkkenhagen i år. Mannen henter 15 pallekamre nå, så skal de males før vi planeter og ordner ferdig kjøkkenhagen. Kuling er som balsam for sjelen, vel og merke om det ikke blir for mye. God vår!

Tigertina sa...

Randi - ja, har sett dem til borti 5-600 kroner! Det er litt voldsomt synes jeg....
Har tenk å spørre på jobben, men er litt glemsk av meg =P

Hanne - det høres kjempefint ut, håper å få se bilder! =D Ja, man blir aldri ferdig med en hage, stadig noe nytt som skal gjøres og testes :D